Tipy

Zvládněte stres levou zadní

V dřívějších dobách byl tím největším adrenalinem boj s divokými zvířaty, později pak různé bitvy a války. Základem všeho byl vždy obrovský příval stresových hormonů, díky nimž došlo ke zvýšení hladiny právě adrenalinu. Stres je dnes jedním z nejčastějších viníků zdravotních problémů.

Dnes už nebojujeme s žádnými zvířaty, ale s každodenním shonem, respektive vypjatými až těžkými životními situacemi. Spouštěčem stresu může být náročná práce či naše nespokojenost v ní, dále přepracovanost, únava, pocit vyhoření, nenadálé situace, kam můžeme zařadit například neúspěchy ve škole nebo finanční problémy.

K  vypjatým situacím patří také rozchod s partnerem nebo až příliš vysoké nároky, které jsme nastavili sami sobě. To nejhorší co se nám může stát a způsobit opravdu maximální stres, je ztráta blízké osoby. Čím je vám osoba bližší, tím horší to pro vás je.

Běžné příznaky stresu

Příznaky, že máme stres, se mohou lišit u každého jedince. K nejčastějším příznakům patří bolesti hlavy, vyčerpání, poruchy soustředění, nespavost, vnitřní neklid, popudlivost a také úzkostlivost. Dokonce se mohou objevit i problémy v rámci sexuálního života.

Mnoho lidí si dokáže se stresem poradit, ale existují i tací, kteří si s takovými situacemi nedokážou poradit a potřebují trochu pomoci. Jak si se stresem poradit? Přestože žádný přímý návod není, existuje několik zajímavých a hlavně osvědčených rad, které mohou přispět k úspěšnému zvládnutí stresu.

Dejte svému stresu jméno

Samozřejmě, že nemyslím, abyste svůj stres pojmenovali třeba Mánička nebo Pepíček, to vůbec ne. Naopak si vezměte papír a napište na něj vše, co vás nejvíc stresuje, ať už jsou to lidé nebo nějaké situace, případně vaše práce atd. Možná se vám to bude zdát přitažené za vlasy, ale opravdu to funguje.

Je to naprosto jednoduchá metoda, která vás donutí se nad tím, co je na papíře napsáno zamyslet. Uvědomíte si, kolik stresových faktorů se ve vašem životě vlastně vyskytuje a donutí vás to začít konečně s tím něco dělat. Najednou zjistíte, že váš stres má jméno třeba práce, hypotéka, tchýně atd.

Pro začátek si musíte dobře uvědomit, proč se vám to vše vlastně stalo a co bylo důvodem, že jste se dostali až do takové situace, kdy vás právě tyto věci stresují. Když budete mít všechny své problémy sepsané, očíslujte je podle toho, jak jsou důležité.

Naučte se problémy sdílet a konzultovat

V praxi to znamená, že se svěříte svému životnímu partnerovi, kamarádce či kamarádovi, případně kolegyni, které věříte. Říká se, že sdílená bolest je poloviční bolest a tady by to mohlo hodně dobře zafungovat. Všichni jmenovaní totiž mohou na vaše problémy nahlížet z druhé strany, tedy zvenčí.

Často vám tak mohou pomoci najít určité řešení, na které byste sami možná nikdy nepřišli. Stres se snažíme zvládat po svém a mnohokrát zavíráme oči, abychom problém nemuseli řešit, ale naši přátelé a vůbec naše okolí nám může hodně pomoci.

Nesnažte se izolovat od lidí

Pokud byl stres způsoben ztrátou milované osoby, nebo třeba rozchodem s partnerem, určitě není dobře, když se začnete vyhýbat lidem a stranit se všech, kteří se vám snaží pomoci a přivést vás na jiné myšlenky. Není nic horšího, co může takto bolestně zasažený člověk udělat, než se zavřít doma a přemýšlet o tom, co se stalo a jaké starosti se u něj objevily.

Dobu truchlení nad smrtí blízkého člověka ani bolest nad rozchodem s partnerem či partnerkou nijak nezkrátíte, ani se jí nezbavíte tím, že budete například měsíc o samotě. Buďte v kontaktu se svou rodinou i přáteli, oni vám pomohou s vaším trápením a přivedou vás aspoň chvíli na jiné myšlenky. Jinak vás ten stres bude uvnitř postupně ničit.

Sestavte si plán

Máte plnou hlavu různých nápadů a úkolů, ale nevíte na který se zaměřit dřív a tak přeskakujete z jednoho na druhý. Díky tomu jste nervózní a samozřejmě i ve stresu, protože máte pocit, že nic nestihnete udělat včas tak, jak potřebujete.

V dnešní době vám to možná připadá jako nesmysl, ale zkuste si vést diář. Do toho si zapisujte všechny události, úkoly i plány, které potřebujete stihnout. Poznamenejte si k nim i termíny, kdy mají být jednotlivé úkony hotové.

Když už budete plánovat, rozmyslete si, kolik času bude potřeba. Hlavně nezapomeňte, že mezi úkoly musíte začlenit i domácnost a rodinu, například kroužky vašich potomků, oslavy narozenin a podobně.

Naordinujte si pohyb

Čerstvý vzduch umí zázraky, dokonce i znovu nastartovat unavený mozek. Samozřejmě, že hned nemusíte zdolávat hory, ujet stovky kilometrů na kole nebo uběhnout maraton, to po vás nikdo nechce.

Bohatě stačí, když budete každý den chodit na procházku. Každý pohyb se počítá, ať už půjdete jen tak do parku se psem, do lesa na houby nebo budete jen tak bloumat po okolí. Někdo dokonce provozuje nordic walking, který je velmi oblíbený pro každého bez ohledu na věk.

Pravidelný odpočinek je důležitý

Odpočinek je nepostradatelný, zvlášť pokud chcete fungovat na 100 %. Nestyďte se udělat si někdy prodloužený víkend a vzít si v pátek nebo třeba v pondělí volno, abyste měli tři dny klidu v kuse. Užijte si ten volný čas s rodinou či přáteli a uvidíte, že se budete cítit mnohem lépe. Podle odborníků je ideální mít aspoň jednou ročně dovolenou po dobu dvou týdnů, což je na celkovou regeneraci skvělé.

Nezadržujte emoce uvnitř

Máte vztek a uvnitř vašeho těla to doslova vře, ale vy to stále držíte v sobě a bojíte se ukázat skutečné emoce? Tak to je velká chyba. Vnitřní napětí vám dá pořádně zabrat a bude vás požírat uvnitř. Nebojte se své emoce vypustit ven a klidně i pořádně bouchnout. Pořádně si zakřičte nebo si domů kupte třeba boxovací pytel a dejte mu do těla. Zmlaťte ho a vybijte si na něm svůj vztek. Vedle vztek rozhodně nezadržujte ani pláč. Chce se vám kvůli něčemu brečet? Tak do toho, vybrečte se, co to půjde. Ta úleva co se dostaví, bude nepřekonatelná.

Dostatečný spánek je důležitý

Kvalitní spánek je nezbytný pro správnou regeneraci organismu. Přes noc si tělo odpočine a nabere síly, ale to jen tehdy, když mu k tomu dáte příležitost. Potřebujete k tomu kvalitní postel a také pohodlnou matraci.

Člověk, který si neodpočine bude podrážděný, nervózní a snadno tak propadne stresu, který na něj číhá. Bude dělat ukvapené závěry a rozhodovat se špatně. Potřebu spánku máme každý jinou, ale určitě nám nestačí jen 3 hodiny spánku a ten kdo něco takového tvrdí, si tuto skutečnost jen nalhává. Naučte se poslouchat své tělo a jít spát když vás upozorní, že už je unavené. Věřte, poznáte to.

Dělejte jen jednu věc a pak jděte dál

Přestože je spousta lidí schopná zvládat i několik věcí najednou, není to dobré. Vždy se zaměřte na konkrétní činnost a věnujte se jí naplno. Teprve až budete mít hotovo, začněte s něčím dalším. Podle mnoha studií bylo prokázáno, že během práce nás dokáže ze všeho nejvíc rozptýlit čtení emailů a odepisování na ně.

Přestaňte se vším souhlasit

Naučte se říkat NE. To je zásadní. Vy dobře víte, co jste schopni zvládnout a podle toho se také musíte zařídit. Odnaučte se říkat ano na vše, co je nad vaše síly a mohlo by vám to způsobovat další stres. Přemlouvají vás přátelé či kolegové, abyste šli na večírek, na který nechcete? Pak jim rozhodně řekněte NE a vůbec si nelamte hlavu s tím, jestli budou zklamaní či naštvaní.

Záleží jen na vás, jestli půjdete nebo ne, aniž by na vás byl vyvíjen nátlak. Pokud si myslíte, že byste si večírek nemohli správně užít, protože jste unavení, pak tam nechoďte. Je lepší tam nejít a pořádně se vyspat, než křepčit na večírku třeba do tří do rána a poté si vyčítat, že to byla jen ztráta drahocenného času, který jste mohli strávit v posteli během spánku.

Zkuste být někdy offline

Jste nonstop na telefonu, stále hledíte do svého chytrého telefonu, tabletu, notebooku nebo i stolního počítače? Myslíte si, že je to vaše povinnost být neustále všude online a nechcete vypadat, že vám na práci či přátelích nezáleží? Zapomeňte na to, protože je to nesmysl.

Naopak se snažte občas vypnout zvuk mobilu nebo vyrazit o víkendu třeba na chatu či někam do přírody, aniž byste se dívali na emaily, nebo něco chystali do práce. Jakmile je čas být s rodinou či přáteli, hoďte práci za hlavu a dělejte to, co se ve volnu dělá.

Určitě nebudou vaši blízcí nadšení, když místo výletu po okolí budete viset na telefonu a řešit nepříjemnosti z práce a to nejen o víkendu, ale třeba i během dovolené u moře. Prostě a jednoduše nechte práci stranou, pokud to vyloženě není otázka života a smrti, případně vám doslova nehoří nějaký termín.

Pravidelně cvičte jógu

Jóga je dnes velmi populární a mnoho lidí na ní nedá dopustit. Je nejen zdraví prospěšná, ale také účinná. Dokáže vám pomoci od bolesti i stresu. Cvičit můžete venku na terase či zahradě, případně na balkoně, v tělocvičně nebo třeba doma v kuchyni či obýváku. Dokonale vás zklidní a donutí na chvilku vypnout a na nic nemyslet.

Mějte stále úsměv na rtech

S úsměvem jde všechno líp. Tohle si stále opakujte. Když se budete usmívat, dokážete odstranit spoustu bariér. Smích navíc vytváří příjemnější atmosféru a je nakažlivý. Takže pokud se váš kolega či nadřízený mračí, usmívejte se a uvidíte, že je svým smíchem nakazíte. Nehledě na to, že když se budete stále smát, váš výraz bude mnohem dostupnější a kolegové raději budou chtít pracovat s vámi, než s jiným kolegou, který se mračí.

Dodržujte pitný režim

Kdy zapomínáme pít, má naše tělo a zejména orgány nedostatek tekutin. Například mozek se díky tomu dost špatně okysličuje a nás díky tomu začíná bolet hlava. Zároveň s tím se hůře vyrovnáváme s případnými stresovými situacemi. Pijte pravidelně a to i tehdy, kdy nemáte pocit žízně.

To se často stává v letních měsících, když se zdržujeme v klimatizovaných místnostech a není nám horko. Pak si myslíme, že tělo nemá žízeň, ale to je chyba. Mějte po ruce vždy láhev s čistou vodou a průběžně popíjejte. Vyhýbejte se při stresu kávě a také silnému čaji. Oba tyto nápoje totiž dehydratují organismus.

Pravidelné přestávky nesmí chybět

Je běžné, že jíte v kuchyňce tzv. na stojáka nebo v rychlosti slupnete oběd u svého pracovního stolu přímo nad počítačem? Tak na to hodně rychle zapomeňte. Nejste přece stroj, který musí pracovat nonstop a odpírat si to, na co máte nárok.

Dejte si pauzu, jděte na oběd nebo si jej aspoň snězte jinde než u pracovního stolu. Pokecejte s kolegy, protáhněte se a snažte se vypadnout ze stereotypu. Uvidíte, že vám práce půjde mnohem lépe od ruky než předtím.

Přečtěte si i další zajímavé články, například jak na kvalitnější spánek, jaké chyby děláme při hubnutí, jaké triky nám perfektně vytvarují prsa, nebo také jakými pomocníky se vyzbrojit pro domácí péči o vlasy.

Přidat komentář