Zdraví

Co dokáže psyllium?

Psyllium

Vláknina je nedílnou a velmi důležitou součástí našeho jídelníčku. Její základní činností je podpora správné a pokud možno bezproblémové činnosti střev. Dokáže pomoci se zažívacími potížemi, ke kterým patří zácpa i nadýmání. Faktem je, že spousta lidí vlákninu nepřijímá vůbec nebo v nedostatečném množství.

Když k nedostatku psyllia přidáte ještě katastrofální stravovací návyky, nedostatek pohybu, za který mohou sedavá zaměstnání a občas i nevhodné kombinace některých potravin, není divu, že mají tito lidé řadu trávicích obtíží. Kromě zdravějšího stravování zkuste navýšit příjem vlákniny a zařadit na svůj jídelníček takové potraviny, které jí obsahují.

Občas ale ani tyto potraviny nemají takovou sílu, jak bychom čekali a my musíme zvolit jiného pomocníka, který nám s činností střev pomůže. To může být právě Psyllium, které je velmi bohaté na rozpustnou vlákninu. Pojďme se teď společně podívat, co to vlastně je a co všechno dokáže.

Co je vlastně psyllium?

Psyllium jinak také Jitrocel indický (vejčitý) je zvláštní rostlinka, jež má nenápadné květy a drobné lístky, na kterých roste jemné chmýří. Nejvíce se vyskytuje v Indii, ale pěstuje se i v Pákistánu, Iráku a také Austrálii. Během sklizně se pak z jitrocele získávají vyčištěné obaly semen. Tyto obaly jsou ideálním přírodním zdrojem potřebné rozpustné vlákniny. My je známe pod názvem psyllium.

Jak všichni víme, tento druh vlákniny umí vstřebávat vodu a to tím způsobem, že jí na sebe naváže, následně zvětší objem a my máte větší pocit sytosti. Psyllium uvnitř těla bobtná a dokáže regulovat nejen trávení tuků a cukrů, ale poslouží jako živina mikrobiální flóry v trávicím traktu.

V podstatě funguje jako prebiotikum, čistí trávicí soustavu, reguluje vyprazdňování, zbavuje tělo nežádoucích odpadních látek a toxinů, zároveň je to perfektní doplněk, který využijete při redukční dietě. Psyllium je čistě přírodní, nejsou v něm obsaženy žádné chemické látky a není návykový.

Proč je příjem vlákniny nezbytný?

Jestliže strava neobsahuje dostatek vlákniny, zpomaluje se činnost trávicí soustavy a tvoří se zácpa, v horším případě se v těle hromadí nebezpečné odpadní látky, nám známe toxiny, jež se tvoří v průběhu trávení přijímané potravy.

Jednoduše řečeno se strava, obsahující nedostatečné množství vlákniny či dokonce žádnou, zdržuje v trávicím traktu zbytečně dlouho a prochází jím mnohem déle než je zdrávo. Tráveniny postupně začínají kvasit a někdy i hnít, čímž vznikají toxiny, které mohou být pro lidský organismus velmi nebezpečné.

Takový problém nenastane, pokud přijímáte dostatečné množství vlákniny, k čemuž může přispět pravidelná konzumace psyllia. Dávejte si ho každý den a problémy vymizí.

Psyllium a zdravá stolice

Pokud má organismus fungovat správně a být jak se říká čistý, pak je nejdůležitější každodenní zdravé vyprazdňování. Správná stolice by měla mít světlejší barvu, konzistenci jílu a nezapáchat. Jestliže se stane, že některé z těchto kritérií vaše stolice neplní, je nejvyšší čas zařadit doplněk stravy v podobě Psyllia.

Stačí jen několik dní užívání a stolice získá tu správnou hustotu, kterou má mít. Ve chvíli, kdy se dostane do trávicího traktu, zvětší svůj objem až čtyřicetinásobně, navíc se utvoří gel, jež na sebe bude vázat přebytečné tekutiny.

Psyllium začne bobtnat a tím vytlačovat z trávicího traktu veškeré škodliviny, jak ty toxické, tak rakovinotvorné a mechanickou cestou pomáhá k snadnějšímu a rychlejšímu vyprázdnění střev. Umí absorbovat nejen řadu odpadních látek, ale i jedovatých toxinů, jež jsou uvolňovány hnilobnými bakteriemi. Velkou výhodou je, že snižuje riziko kontaktu škodlivých látek se sliznicí střev a žaludku.

Jak vlastnosti nás u psyllia potěší nejvíce?

  • konzumací nalačno nás zbaví pocitu hladu a vyvolá pocit sytosti
  • nejsou v něm obsaženy žádné cukry
  • je v něm vysoký obsah rozpustné vlákniny
  • brání ukládání nežádoucích tuků v těle
  • udržuje optimální hladinu cholesterolu v krvi
  • podporuje pravidelné a správné vyprazdňování
  • zajišťuje efektivní fungování organismu, díky čemuž jsou z potravy vstřebávány potřebné živiny, zatímco zbytky potravy putují pryč.

Psyllium a hubnutí

Přestože existuje mnoho způsobů jak shodit nějaké to kilo, ať už je to hubnutí pomocí správného jídelníčku nebo hubnutí díky sportu, užíváním psyllia se také můžete zbavit nadváhy. Důležité je správné užívání, neboť v některých případech, kdy nedodržíte, co máte, se efekt psyllia stane opačným a kila jdou naopak nahoru místo dolů.

Ideální je užívat psyllium ráno, ještě nalačno, minimálně půl hodiny před snídaní, tak dosáhnete nejefektivnějšího působení a tím i pročištění. Zbaví vás pocitu hladu a navodí pocit sytosti, brání ukládání škodlivých tuků v těle, navíc neobsahuje žádné cukry. Nesmíte však zapomenout dodržovat dostatečný pitný režim, minimálně 2 litry tekutin denně, jinak by mohlo psyllium způsobit i zácpu, potíže s trávením a tím následně znemožnit hubnutí.

Jak může psyllium pomoci?

  • funguje jako prevence rakoviny tlustého střeva
  • působí proti onemocnění srdce
  • pomáhá při diabetu (prodlouží vstřebatelnost jednoduchých cukrů, zároveň s tím i inzulinovou odezvu, což přispívá ke stabilnější hladině cukru v krvi)
  • přispívá k účinné léčbě hemeroidů (díky tomu, že je po psylliu stolice měkčí, není vyvíjen takový tlak na konečník při vyprazdňování)
  • preventivně brání problémů s trávením, zabraňuje zácpě, průjmu i nadýmání
  • působí jako prebiotikum

Vhodné užívání psyllia

Jestliže vás trápí potíže se zácpou nebo jen potřebujete upravit stolici, je možné užívat psyllium ráno i večer. Pokud jde o dávku, stačí rozmíchat 1 až 2 (to je maximum) lžičky do vody nebo čaje a ihned vypít.

Někdo není schopen psyllium ve vodě či čaji pozřít a rozmíchává si ho do mléka, což jde samozřejmě také. Hlavní je, abyste vlákninu dostatečně zapíjeli, jinak nebude účinkovat jak má. Většinou se účinek dostavuje už během tří dnů, kdy je psyllium užíváno. Potom snižte dávkování na 1 lžičku ráno před snídaní.

V případě průjmu je vhodné dávkovat stejně jako u zácpy a to z toho důvodu, že vláknina nasákne přebytečnou vodu v organismu a tím pomůže s regulací průjmu, kterého vás tak zbaví mnohem rychleji. Ke snižování hladiny cholesterolu stačí běžná ranní dávka, což je 1 lžička.   Jakmile psyllium rozmícháte v tekutině a vypijete, vždy ještě vypijte dalších 250 ml vody, čaje, případně mléka.

Čemu věnovat pozornost při užívání psyllia?

Jak jsme už zmínili několikrát, zásadní je dostatečný pitný režim, protože když budete pít málo tekutin, může psyllium způsobit zácpu a velmi nepříjemně bránit průchodnosti střev. Nikdy ho nedávejte malým dětem, pro které je zcela nevhodné. Semena je nutné užívat v takové formě, ve které jsou.

Ta, která jsou vcelku, nikdy nedrťte ani nežvýkejte, zkrátka je rozmíchejte a jednoduše vypijte. Neužívejte psyllium při organické poruše trávicího traktu. Jestli berete nějaké léky, snažte se vše načasovat tak, abyste léky zapíjeli až tak hodinu po užití psyllia, případně si vlákninu dejte až hodinu po požití léku nebo po jídle.

Psyllium může mít vliv na vstřebávání některých léků i důležitých látek obsažených v potravě, což je také důvod proč je jeho konzumace ideální nalačno. Vždy je lepší se o užívání psyllia nejdříve poradit s vaším lékařem, který vám doporučí správné načasování.

Psyllium může snížit hladinu cukru v krvi, čímž se ovlivňuje i potřeba léků na diabetes či inzulínu, je proto nezbytné sledovat hladinu cukru v krvi. Mezi léčiva, která může psyllium ovlivňovat patří antikolaguanty, antidepresiva, přípravky proti dně a zánětům, diuretika, salicyláty, tetracykliny (širokospektrá bakteriostatická antibiotika), nitrofurantoin (chemoterapeutikum močových cest), inzulín, lithium a dioxin.

Ovlivnit může i vstřebávání železa, zinku, vápníku a také vitaminu B12. Rozhodně nesmíme zapomenout zmínit i fakt, že už byla prokázána i alergická reakce na psyllium. Vhodnost užívání psyllia by měla konzultovat každá žena, která je těhotná nebo kojí.

V jaké podobě můžete psyllium pořídit?

  • prášek (v podstatě to není úplně prášek, ale vyčištěné obaly semene jitrocele, které tak vypadají)
  • kapsle či tablety (hodí se pro ty, kdo nejsou schopni vypít psyllium rozmíchané v tekutině)
  • psyllium sušenky
  • tyčinky (je to zdravější alternativa klasického slaného pečiva díky obsahu psyllia)
  • chléb s obsahem psyllia

Závěrem je dobré zmínit, že byste si měli hlídat i kvalitu a tím i barvu. Kvalitní psyllium by mělo mít světlé béžové zbarvení, drť musí být čistá a jemná. Kvalita se pozná i díky schopnosti bobtnat, čím více totiž bobtná, tím je kvalitnější. Minimální bobtnavost psyllia je dokonce stanovena normou. Během užívání si také pravidelně stoupejte na váhu, ať vidíte, jestli má vaše snažení nějaký účinek při regulaci váhy.

Co dokáže psyllium?
4.5 (90%) 4 hodnocení

Přidat komentář