Na trhu se dá narazit na mnoho výrobců a jednotlivých modelů, takže je dobré si pohlídat základní kritéria. Pojďme se teď společně podívat na to, jak vybrat letní pneumatiky?
Na co rozhodně nezapomenout?
Pro začátek potřebujeme vědět správný rozměr pneumatik a pohlídat si, pro které období je kupujeme. Zvlášť pokud si je objednáváme prostřednictvím internetového obchodu. Stačí jedno špatné kliknutí a mohou nám klidně přijít zimní, a nikoliv letní pneumatiky.
Promyslet si musíme terén, ve kterém budeme pneu nejčastěji používat. Jiné je vhodné na asfaltovou silnici a zcela odlišný model bude vyhovující na off-road. Důležitý je i styl naší jízdy, kdy se buď držíme platných předpisů na 100 % nebo občas rádi trochu šlápneme do pedálů.
Pneumatiky musí být jasně označené podle směrnic Evropské unie. K zásadním parametrům nejen pro letní pneu patří šířka, profil, průměr. Ovšem pomoci mohou i další údaje. Například spotřeba paliva, přilnavost, hlučnost a v neposlední řadě i cena, přestože to bývá až to poslední kritérium pro výběr.
Ojeté zimní pneumatiky není dobré dojíždět
Zimní sezóna skončila a my přemýšlíme, že aktuálně obuté pneu určené na zimu už je natolik ojeté, že ho bude potřeba zlikvidovat.
Z toho důvodu se rozhodneme je nechat na vozidle a dojezdit je přes léto s tím, že na zimu si pak koupíme nové a tyto se konečně vyhodí. To je ovšem chyba a zbytečně tak budeme riskovat.
Všechny zimní pneumatiky jsou určeny pro nízké teploty, díky čemuž se při vysokých letních teplotách budou přehřívat, tím ztratí přilnavost a bleskovou rychlostí se začnou opotřebovávat.
U zimní pneumatiky může být brzdná dráhy ze 100 km/h na 0 až o šest metrů delší, než by byla u klasické letní pneumatiky.
Kdy přezout?
Přestože spousta řidičů přesný termín nedodržuje, dnem, kdy přezout na letní gumy zcela bez obav je 1. duben. Povinnost pro použití zimních pneumatik totiž končí 31. března.
Zároveň s tím by se venkovní teploty měly dlouhodobě pohybovat nad 7°C, pokud to tak není, musíme samozřejmě s přezouváním ještě několik dní počkat.
Jak jsem již zmiňovala výše, použití zimních gum v letních měsících není rozumné a rozhodně se nedoporučuje. Nejen z hlediska opotřebení, ale i pro případ nehody.
Není dobré vybírat jen podle ceny
Jak je u nás běžné, mnozí z nás se vždy snaží koupit ty nejlevnější pneumatiky co najde. Ostatně proč ne, když existují srovnávače, které mu s tím pomohou. Jenže v případě pneumatik není nejnižší cena tou nejlepší volbou z hlediska kvality.
Bohužel podle mnoha spotřebitelských testů nemá to nejlevnější pneu zrovna nejlepší výsledky. K největším slabinám patří horší ovladatelnost na mokré vozovce, vyšší hlučnost i rychlejší opotřebení. V neposlední řadě může levná pneumatika zvyšovat spotřebu paliva.
Dnes už se dají pneumatiky pořídit za velmi luxusní ceny a ve špičkové kvalitě. K běžným rozměrům patří například 195/65 R15, ty už seženeme zhruba od 1 000 korun, zvlášť když jsou nějaké velké výprodeje jako třeba Black Friday, ale i různé slevové šílenství či mega akce.
Co znamená značení na pneumatikách?
Pro náš příklad si vybereme například pneumatiky se značením 245/55 R19 98 V tl XL. Z tohoto označení se dozvíme spoustu potřebných informací, které nám pomohou s výběrem pro vhodné letní gumy. Základními parametry jsou samozřejmě šířka, profil a průměr, ale zajímá nás i rychlostní či nosnostní index a další údaje.
Co znamenají jednotlivé hodnoty?
- 245 – udává šířku pneumatik v milimetrech.
- 55 – jde o výšku bočnice v procentech, respektive profil pneumatiky. Je to vlastně 55 % z 245 mm.
- R – označuje radikální konstrukci, přičemž 19 je hodnota vnitřního průměru. Ten je vždy stejný jako průměr ráfku.
- 98 – tento údaj značí nosnostní index, tedy maximální možné zatížení vozu na jednu pneumatiku.
- V – je rychlostním indexem, což označuje maximální možnou rychlost, kterou pneumatika vydrží po dobu 10 minut bez jejího poškození.
- tl– u takové pneumatiky je to značka pro bezdušovou konstrukci. To znamená, že k udržení tlaku uvnitř pneumatiky není nutná přídavná duše.
- XL – extraload, nebo také zesílená konstrukce umožňující vyšší zatížení.
Třída úspory paliva pneumatik (valivého odporu)
Tento údaj nás informuje o tom, jak moc pneumatika ovlivní spotřebu paliva našeho vozidla. Pneu třídy A, která je nejlepší mají nejnižší hodnoty valivého odporu, díky čemuž přispívají i úspoře paliva.
Třída přilnavosti na mokru
Jakmile vyrazíme na mokrou vozovku, budeme rádi, že jsme při koupi pneumatik dávali pozor právě na tento údaj. Udává totiž úroveň přilnavosti pneu na mokrém povrchu. Kratších brzdných vzdáleností dosahují ty nejlépe hodnocené pneumatiky. Kromě toho jsou zárukou dobré stability a optimálního záběru na mokru.
Třída hlučnosti pneumatik
Vnější hluk, který pneumatiky produkují udává třída hlučnosti pneumatik, a to v rozmezí 66 až 75 dB. Existují celkem 3 třídy, mezi nimiž je rozdíl vždy jen 3 decibely. Tyto třídy značí štítek v podobě zvukové vlny. Tři vlny představují ty nejhlučnější pneumatiky, zatímco jedna vlna značí to nejméně hlučné pneu.
Co je DOT kód?
Tento údaj označuje datum výroby pneumatiky. První dvojčíslí udává týden, ve kterém bylo pneu vyrobeno, například číslo 14 bude 14. týden, přičemž čísla mohou být v rozmezí 1 až 53. Druhé dvojčíslí je rok výroby. Pokud tedy byla pneumatika vyrobena v roce 2018, pak bude DOT kód 1418.
Typ dezénu
Dezén nebo také vzorek pneumatiky je dalším parametrem, na který nesmíme při pořizování letních pneumatik zapomenout.Pokud jde o hloubku dezénu, pak u letních pneumatik by měla být minimálně 1,6 mm. Jaké jsou typy dezénu?
- Symetrický – je to v podstatě standard běžný u pneumatik střední a nižší třídy. Jejich průměr bývá do 18 palců. Mají ve většině případů vynikající poměr ceny/výkonu. Ideální je u vozidel jezdících jen na krátké vzdálenosti. Dobré je, že se dají zaměňovat a umisťovat libovolně, bez hlídání vzorku.
- Směrový – jinak také šípový je typický šípovitým designem. Díky tomu mají pneumatiky velmi dobrý záběr, navíc perfektně odvádí sníh i vodu. Ostatně nejčastěji se tento typ dezénu používá na zimní pneumatiky. Při přezouvání je nezbytné dodržovat směr otáčení. Ten je vyznačen šipkou, kterou najdeme na bočnici pneumatiky.
- Asymetrický – u tohoto dezénu se liší vnější i vnitřní strana. Zatímco vnější strana zajišťuje stabilitu jízdy v zatáčkách a vedení v přímém směru, vnitřní má na starost záběr, brzdnou sílu a odvádění vody. Musíme si tak ohlídat, aby byla vnější strana umístěna opravdu správně.
Tlak v pneumatikách
Když nemá pneumatika správný tlak, její životnost se značně zkracuje. Optimální tlak má ovšem vliv nejen na životnost, ale také spotřebu paliva i bezpečnost jízdy. Je nezbytné provádět pravidelnou kontrolu tlaku a to vždy, když jsou pneumatiky chladné.
Podhuštěná pneumatika může zkracovat životnost až o 20 %. Dochází ke snížení jízdní stability a klesá i přilnavost k vozovce. Při nízkém tlaku v přední nápravě dochází k nedotáčivosti. Oproti tomu nízký tlak zadní nápravy může zapříčinit přetáčivost vozu.
Přečtěte si i jiné zajímavé články, třeba jak vybrat ojetý osobní automobil levou zadní, tipy jak vybrat dětskou autosedačku, co dělat, když se stane dopravní nehoda, jak vybrat kameru do auta, ale také na co si dát pozor když jedeme autem na dovolenou.