Je to vcelku rozšířený trend. Když se rozneslo, že taková kamera v autě může sloužit jako důkazní materiál při nehodách a dalších situacích na silnicích, pořídilo si kameru do auta mnoho řidičů. Bohužel tak ale mnozí učinili bez rozmyslu, a aniž by znali parametry a funkce potřebné pro případné použití videa. Ne každý záznam je pro policii ten pravý a ne každá kamera ho vůbec dokáže pořídit …
Typ zařízení
Podle toho, jaký má kamera záběr, tedy jakou oblast je schopna snímat v jeden okamžik, se kamery dělí na tři kategorie – klasické, duální a externí.
Nejvíce rozšířené jsou autokamery klasické, které jsou také cenově nejdostupnější. Klasické autokamery snímají výhradně prostor před vozidlem a umísťují se většinou na vrchní část čelního skla. Kamery duální, jak už název napovídá, snímají dění dvojím způsobem, a to před autem a uvnitř něj. Poslední typ, kamery externí, snímají dění před vozidlem a za ním.
Snímač
O tom, jaká bude kvalita výsledného záznamu, rozhoduje především snímač a jeho vlastnosti. Důležitými prvky jsou velikost snímače a poté jeho rozlišení.
Co se týče velikosti, ta se udává v palcích a určuje, zda bude video dostatečně kvalitní i za zhoršených světelných podmínek apod. Běžným standardem je snímač o velikosti ¼ palce, ale samozřejmě čím větší, tím kvalitnější záznam. S velikostí snímače souvisí právě také jeho rozlišení. Též rozhoduje o kvalitě pořízeného videa, ale tady už čím větší, tím lepší tak úplně neplatí. Rozlišení by vždy mělo být úměrné velikosti snímače, tedy například ke zmíněné klasické velikosti ¼ palce je optimální rozlišení 2 megapixely. Když bude mít zařízení s takovou velikostí snímače rozlišení vyšší, kvalita záznamu se bude snižovat.
V dnešní době patří mezi základní parametry natáčení Full HD videa. To je také jedinou správnou volbou pro natáčení plnohodnotných kamerových záběrů. Některé přístroje vám sice nabízejí možnost snížit rozlišení na HD nebo dokonce jen VGA, ale videa, která vám pak ze zařízení „vylezou“ budou v podstatě k ničemu.
Určitě nepodceňujte také frekvenci snímání. Plynulý a kvalitní obraz je přece tím, o co jde především. Daný parametr se značí tzv. „fps“ (snímky za minutu), kdy základem je 20-24 fps a za lepší průměr je považováno 30 fps.
Optika
Kromě snímače je důležitým parametrem pro pořizování kvalitních videí také čočka, přes kterou je obraz snímán. U optiky zařízení je tedy třeba zaměřit se na světelnost objektivu a ohniskovou vzdálenost.
Světelnost, kterou potřebujete, se bude vyznačovat nižšími hodnotami, na to pozor. Podobně je na tom právě také ohnisková vzdálenost, čím menší hodnota, tím větší záběr.
Úhel záběru
Při nehodě jistě oceníte, když se budete moct opřít o něco pevnějšího, než je úhel pohledu jednotlivých účastníků. Mnohem užitečnější vám bude řešit předem úhel záběru, který je parametrem, jež určuje, co se vůbec bude při jízdě nahrávat.
Mezi nejnižší hodnoty tohoto parametru řadíme +- 110°, což umožňuje snímat, silnici a chodník. Mnohem lepších výsledků lze dosáhnout při hodnotách 120° až 150°, kdy už na záznam dostaneme také dopravní značení nebo semafory.
Baterie
Ve většině případů lze kameru připevnit k elektroinstalaci automobilu, a to nejsnadněji ke 12 V zásuvce. S tím je také potřeba počítat při plánování, kudy povedete kabel ve voze. Na trhu se však nacházejí také modely opatřené baterií. Jejich výhodou je, že je lze bez problému odejmout a natočit například záběry mimo vozidlo. Samozřejmě je ale nutné tyto přístroje dobíjet.
Úložiště
Kamery do auta bývají vybaveny vlastní vnitřní pamětí, která se pohybuje v rozmezí od 16 do 64 gigabytů. V některých případech lze ještě paměť rozšiřovat pomocí paměťových karet. Pro představu – na zařízení s pamětí 16 GB nahrajete přibližně Full HD záznam o délce 3,5 hodiny, na 64 GB zařízení se vejde až 14,3 hodiny. Záleží tedy pak na preferencích a potřebách každého uživatele.
Displej
Možná pro vás hraje displej velkou roli u jiných elektronických zařízení, v případě kamery do auta se ale jedná o poměrně nedůležitou součást. Doporučujeme pořídit si kameru s velikostí displeje kolem 1,5 palce, což úplně postačí na běžné použití. Kamery s velkými displeji nevynikají žádnou velkou praktičností, naopak, často ještě překážejí ve výhledu.
Příslušenství a vychytávky
To nejdůležitější z technického hlediska již bylo řečeno a teď nezbývá než se vrhnout na to, co vám uživatelsky usnadní či zpříjemní celkové používání autokamery.
Propojení s ostatními zařízeními lze několika způsoby. Slouží k tomu například Wi-Fi k propojení s telefonem nebo HDMI k propojení s televizorem. Další možnosti vzájemného propojování umožňují také USB nebo AV výstupy.
Co se týče funkcí „navíc“, je jich celá řada. Některé bývají součástí základního vybavení přístroje, např. mikrofon nebo fotoaparát. Dobrým pomocníkem je také funkce automatického zapnutí, kdy se video začne zaznamenávat ve chvíli, kdy se váš vůz rozjede. Dále nalezneme na trhu kamery s příslušenstvím, které je uživatelsky příjemné a žádoucí, ale společně s ním také narůstá cena samotného zařízení. Do této skupiny patří například parkovací režim, který spustí záznam v případě, že se v blízkosti vašeho stojícího vozu „něco šustne“ nebo také noční režim, který dokáže přisvětlit zaznamenávané video.
Pokud si v případě výběru těchto vychytávek nevíte rady, doporučujeme dát na zkušenosti, recenze a hodnocení zkušenějších uživatelů. V minulosti již proběhlo také několik testů, které porovnávají a prověřují kamery do auta z různých hledisek – vše se dá na internetu dohledat a u šálku kávy v klidu pročíst.
Koupil jsem si autokameru a až dodatečně jsem si uvědomil, že budu naráz používat i navigaci. Do zapalování můžu zasunout jen jedno zařízení.. Vyřešil jsem to pomocí rozdvojky do autozapalovače. – čtenář Petr
Cena
Ty nejlevnější autokamery seženete i v ceně pod 1 000 Kč. Vzhledem k tomu, co jsme ale v tomto článku uvedli, nenaleznete v této kategorii mnoho zařízení, která by splňovala alespoň základní požadavky na kvalitní video záznamy. Na druhou stranu není hned nutné kupovat kameru s hromadou funkcí za tisíce, pokud jste jen běžným uživatelem bez velkých nároků. Držte se námi uvedených parametrů, stanovte si své preference a vhodný přístroj vyberte podle toho – to je jistota. Podívejte se také na nějaké recenze a vyberte tu nejlepší kameru do auta a nenechte se překvapit.
Legislativa
Závěrem je dobré zmínit, jak s pořízenými videi zacházet. Autokamery by měly pomáhat při dopravních nehodách či jiných silničních situacích. Záznamy proto nejsou určeny pro zábavu, a pokud se chystáte přesto videa zveřejňovat (nikoliv jako důkazní materiál), musíte mít vždy souhlas osob na videu či majitelů vozů v případě viditelnosti SPZ.
Dejte si pozor například při výjezdu do zahraničí a vždy se raději předem seznamte s tamním přístupem ke kamerám v autě, možná si ušetříte i nemalou pokutu. Nejen u nás, ale i v Rakousku úřady nemají rády, aby se natočený materiál zveřejňoval, ale může být samozřejmě použit při dokazování průběhu nehody.
Shrnutí všech zákonných omezení:
- autokamera by neměla omezovat výhled řidiče
- záznamy pro soukromou potřebu není v ČR nijak omezen
- ke zvážení je, jestli nahrávka nemůže uškodit vám
- zveřejnění videa, kde je můžeme rozeznat obličeje a SPZ vozidla, je možné jen po souhlasu nahrávaných osob
Další informace naleznete na stránkách úřadu pro ochranu osobních údajů.
V konkurenci ostatních po nějaké době příjemný přehledný článek. Před výběrem kamery do auta se podívejte i na recenzi, ideálně od někoho, kdo ji měl v ruce, srovnání a výběr „nejlepší“ jsou na internetu běžná, bez praktické zkušenosti.