Tipy

Jak vybrat ojetý osobní automobil levou zadní

Ve chvíli, kdy začneme plánovat koupi osobního automobilu, musíme si rozmyslet základní faktory. Pro začátek si vybereme značku vozu a výbavu, kterou by měl mít. Nakonec se rozhodujeme, zda má být vozidlo ojeté či nové. V případě výběru ojetiny, musíme být maximálně opatrní. Přesto může být výběr ojetého auta často tou nejlepší volbou.

Mnozí z nás bývají nerozhodní, protože ojetý i nový vůz má svá pro a proti. S novým vozem máme jistotu, že jako první majitel víme od začátku, jak je s autem zacházeno. Při výskytu závady se o vše postará záruční servis. Oproti tomu mnoho lidí bere jako negativum fakt, že jsou u nových vozů nutné pravidelné garanční prohlídky, což jsou náklady navíc.

Proč jsou oblíbená roční auta

Roční auta/vozy jsou hodně populární. Jedná se o vozy z různých předváděcích akcí prodejců i dovozců. Ovšem klidně to mohou být i vozidla vrácená v rámci operativního leasingu. Pro taková ojetá auta bývá charakteristické, že nemají najeto moc kilometrů, jsou ještě v záruce a pořizovací cena je daleko nižší než u zcela nového vozu.

I u roční ojetiny však přetrvává nutnost pravidelného servisu podle lhůt, které stanovil výrobce. Důvodem je udržení záruky. Pamatujte si, že ani u těchto téměř nových vozidel nesmíme nic podcenit. Vedle důkladné prohlídky technického stavu, musíme sledovat i tzv. právní stránku.

V praxi to znamená, že si ohlídáme, zda vůz nebyl opraven po nějaké havárii nebo opraven a vysušen poté, co byl při povodních zatopen. Další co se může projevit negativně, jsou splátky, které na něm váznou, případně exekuce a ostatní právní vady.

Na co si dávat u ojetého vozu největší pozor

K nejzávažnějším problémům, na které může člověk při koupi ojetého auta narazit, je stáčení tachometru a nežádoucí omlazování automobilu. Než vůz pořídíme, musíme si zjistit všechny dostupné informace a to nejen od prodávajícího.

Poslední trendy ukazují, že stáčení kilometrů na tachometru se vyskytuje zejména u dovážených ojetých vozů a dochází k němu dříve, než vůz opustí zahraničí. U nás pak STK zapíše aktuální stav tachometru, tedy ten snížený. Skutečný stav totiž není možné dostatečně ověřit.

To platí zejména v těch zemích, které mají databáze najetých kilometrů téměř nedostupné. Některé země tyto údaje vůbec nezaznamenávají. Když je pak vozidlo uvedeno do provozu v ČR, je stav ujetých kilometrů jediným údajem o stavu tachometru, který je u nás dostupný.

Dobré je ještě před zakoupením zkusit nahlédnout pod pokličku a vše si prověřit. Trvejte například na možnosti prohlédnout si technický průkaz. Varováním, že něco není v pořádku, může být třeba krátká doba, kdy vůz vlastnil předchozí majitel atd.

Problém se může objevit i při koupi vozu přes prostředníka, co má plnou moc od majitele. Stává se totiž, že tento prostředník vůz prodá, ale původnímu majiteli peníze z prodeje nepředá. Díky tomu se pak takové vozidlo stává majetkem, který pochází z trestné činnosti a může být zabaveno.

Často se stává, že se lidé snaží prodat automobily zatížené exekucí, leasingem atd. Dokonce už jsou známé kauzy ohledně dovozu ojetého vozu z EU bez DPH, což může pro nového majitele znamenat značné problémy s Finančním úřadem a dalšími institucemi.

Jak poznáme stáří vozu

Jasné je, že upravovat ujeté kilometry je jednoduše podvod. Jejich počet je zásadní při určování ceny vozu, ale také pro nutné servisní úkony, které se řídí nejen časem, ale právě počtem ujetých kilometrů. Dejte si proto záležet na opravdu hodně důkladné prohlídce celého vozu.

Všimněte si opotřebení pedálů, řadicí páky, madla ruční brzdy, volantu, ale také třeba čalounění a stavu sedaček. Možná vás to překvapí, ale celkový vzhled interiéru může být zásadní. Pokud získáte dojem, že počet ujetých kilometrů příliš neodpovídá stavu vnitřního vybavení vozidla, pak se mu vyhněte.

Rok výroby je možné ověřit podle VIN čísla. To je jeden z nejčastěji falšovaných identifikátorů vozu. K úpravě VIN čísla dochází hlavně při odcizení vozu a jeho následné legalizaci. Najdou se i jiné kódy, třeba na skle, sedadle, bezpečnostním pásu, plastových dílech, alternátoru, klimatizaci a mnoha dalších. Prohlídku vozu rozhodně nepodceňujte a buďte důkladní.

Opravovanému vozu se raději vyhýbejte

Vozidla po vážné autonehodě, která prošla opravou na tzv. rovnací stolici nebo mají vystřelené airbagy atd. jsou nežádoucí. Poznáme je třeba díky odlišnému odstínu laku na některém z jednotlivých dílů karosérie.

Všímejte si detailů, například otevírání a zavírání dveří, poškozený lak na šroubech, což může ukazovat na nějakou opravu a jejich povolování. Mějte se na pozoru i v případě airbagu. Pokud jsou vyměněné, může to znamenat, že již musely někdy vystřelit. Někdy jsou z vozu odstraněny úplně.

Při kontrole není dobré vynechat také podvozek, kde se může objevit koroze. Zkontrolujte i opotřebení jednotlivých dílů. Jestli si nejste jistí, pozvěte si na takovou prohlídku raději nějakého odborníka nebo nechte vůz prohlédnout v servisu.

S ojetým vozem vás čekají další investice

Jakmile si pořídíte ojetý automobil, počítejte s tím, že kupní cena není jediný výdaj, co vás čeká. Teď nemám na mysli pravidelné tankování a podobně. Ojetina vyžaduje dodatečné náklady na různé servisní úkony.

Pro začátek to bude výměna oleje a všech filtrů, zapalovacích svíček a také výměna rozvodů. Nezapomeňte na kontrolu brzdové a chladicí kapaliny, ale i brzdového obložení, brzdových destiček atd. Vyžádejte si přehled všech oprav, které na autě provedl předchozí majitel.

Pokud budou informace nepravdivé, měli byste se pokusit získat finanční kompenzaci. K velkým opravám patří třeba zavěšení kol, čepy oprava motoru a další. V některých případech je lepší pořídit o něco více ojeté vozidlo, které má za sebou výměnu těch nejdůležitějších součástek.

Kupní smlouva je nezbytná

Nejdůležitějším krokem celé koupě ojetiny je kupní smlouva. Jakmile jí obě strany uzavřou, přejdou vlastnická práva i povinnosti na kupujícího. Ta platí, i když ještě vozidlo nebylo přepsáno z původního majitele na nového v registru vozidel.

Kupujícímu vzniká povinnost zřídit si povinné ručení (pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem motorového vozidla). Měl by tak učinit ihned po uzavření smlouvy. Povinné ručení je potřeba uzavřít předtím, než půjdete vozidlo přihlásit na příslušný úřad.

Původní majitel tedy prodávající zruší povinné ručení u své pojišťovny ve chvíli, kdy dojde k podpisu kupní smlouvy. Nezapomeňte na tzv. evidenční kontrolu, kterou provede Stanice technické kontroly ještě před přihlášením vozu.

TOP 3 nejdůležitější věci při koupi ojetého vozu

  • Před koupí vozu je důležitá důkladná prohlídka, ideálně s pomocí odborníka.
  • Navštivte autoservis a nechte si elektronickým tloušťkoměrem laku zjistit, jestli nejsou nějaké díly karoserie upravené.
  • Ojeté vozidlo si kupte, až když máte jistotu, jaký je jeho skutečný technický stav.

Přečtěte si také 9 divných triků, jak umýt auto, 5 tipů pro výběr letních pneumatik nebo jak připravit auto na zimu.

Přidat komentář