Nezařazené

Jak posílit imunitu na podzim?

Když pomineme celkovou letošní situaci kolem koronaviru, pak je dobré připomenout, že podzim je každý rok časem nachlazení a různých viróz. Teď více než kdy jindy potřebujeme co nejlépe posílit imunitu a podpořit celkovou obranyschopnost našeho organismu, aby měl dobrou přípravu nejen na podzimní období, ale také na zimu.

Spousta z nás to řeší přes léky, kdy pořídí různé doplňky stravy, jako jsou vitamíny a minerály. Pro někoho je zase zdrojem výživa pro sportovce. Proč ale pro své tělo neudělat i něco jiného a mít imunitu pořádně nadupanou? Podívejme se teď společně na pár tipů, které vám s tím mohou pomoci.

Pravidelný pohyb je základ

O tom, že nejzdravějším a nejlepším pohybem/sportem je obyčejná chůze víme všichni, ale jen hrstka z nás si jí dopřává pravidelně. Chodíme sice den, co den do práce, ale to není to pravé ořechové. Většinou totiž jedeme autem až na místo, kde to jde využíváme výtah místo chůze po schodech a pak celý den někde sedíme a zíráme do monitoru.

Záleží samozřejmě na tom, jakou práci děláme, ale převážná část lidí to takhle prostě má. Zkuste být aktivní tak často, jak to jen jde. Bez chůze to prostě není ono.

Jezdíte výtahem třeba jen do druhého patra? Naprostá zbytečnost, protože pokud nemáte závažný zdravotní důvod, který vám nedovoluje chůzi po schodech, můžete ta dvě patra bez problémů vyšlápnout.

Naučte se chodit na co nejdelší procházky, třeba někam k vodě či do lesa, případně vyrazte na pěší túru po horách a vyzkoušejte si třeba i nordic walking. Nebojte se ani svižnějšího tempa, pokud to samozřejmě udýcháte. Nejen, že se budete cítit lépe, ale vaše tělo vám za takový pohyb ještě poděkuje. Zároveň s tím se posílí vaše imunita a budete tak mnohem odolnější.

Udržujte svá střeva v dobré kondici

Možná vám to přijde humorné, ale jsou to právě naše střeva, která jsou pro naši imunitu důležitá. Podle odborníků se v našich střevech vytváří až 80 % celkové imunity. Důležité je, aby naše strava byla vyvážená, pestrá a pokud možno zdravá.

To znamená omezení těžko stravitelných a příliš mastných či tučných jídel a pravidelnou konzumaci ovoce a zeleniny.

Nesmíme zapomenout také na probiotika, která jsou velkým pomocníkem při trávení. Fungují jako účinná prevence. Pokud nefandíte pilulkám, tedy lékům pořízeným v lékárně a chcete probiotika doplnit lepším způsobem, pak si dejte ke svačině například kvalitní syrové kysané zelí.

Nejen, že je nadupané vitaminem C, ale je to velmi účinné a chutné probiotikum. Zásadní je, aby nebylo pasterizováno, protože proces pasterizace zcela zničí veškeré aktivní i živé bakterie.

Nic se však nesmí přehánět, a to ani konzumace zelí. Rozhodně je lepší jej střídat i s jinými potravinami, neboť díky vysokému obsahu sodíku může u některých jedinců zvyšovat tlak a také zadržovat vodu v těle. Můžete si dát kefír, kombuchu, oblíbené podmáslí nebo třeba tempeh či nakládané okurky.

Léčivé koupele

Proletíte sprchou rychlostí blesku a nějaké koupání ve vaně pro vás představuje jen ztrátu času? To děláte chybu. Ta správná koupel podpoří vaši imunitu, a ještě se vám bude lépe spát. Výhodou takové koupele je i pozitivní vliv na zklidnění pocuchaných nervů a možnost relaxace i uvolnění.

Pro začátek zaskočte do lékárny a kupte si epsomskou sůl. Napusťte vanu plnou horké vody (tak horké, jak vydržíte, aniž by to s vámi seklo). Do vody pak přidejte zhruba 2 šálky soli a k tomu cca půl hrnku jedlé sody.  Díky tomu se voda očistí od chloru a dalších nežádoucích škodlivin.

Nakonec přilijte 2 polévkové lžíce kokosového oleje a několik kapek vašeho oblíbeného esenciálního olejíčku. Pokud jste milovníky medu, neváhejte jej rovněž přidat do vody. Nakonec už jen stačí se takzvaně naložit do vody.

Tento druh koupele je dobré aplikovat jednou do týdne vždy před spaním. Ideální je, když ve vodě vydržíte zhruba 25 minut. Po koupeli se otřete ručníkem do sucha a jděte si lehnout. Hojivá/léčivá koupel tak bude mít šanci působit celou noc. Ráno se vzbudíte a budete se cítit skvěle.

Medicínské houby

Můžete narazit i na názvy jako léčivé či imunomodulační houby. Důvodem je, že tyto houby jsou schopné modulovat náš imunitní systém a tím pádem pak chránit tělo proti nemoci. Obsahují řadu léčivých složek, zejména betaglukany. Mnozí léčitelé nedají na tyto houby dopustit a využívají je jako jedničku pro prevenci pro posílení imunity.

Druhy léčivých hub:

  • Reishi (jinak také lesklokorka lesklá)
  • Cordyceps
  • Maitake
  • Shitake
  • Porii

Dá se říci, že účinných extraktů je využíváno přes 1 500 let, a to zejména v čínské medicíně. Mnoho různých testovaných vzorků mělo skutečně takový účinek, jak bylo předpokládáno. Zakoupit je možné nejen výtažek z jednotlivých druhů hub, ale i přípravky, v nichž jsou zastoupeny kombinace dvou i více druhů.

Pitný režim

O tom, že je dodržovat pravidelný pitný režim je nutnost, už jsme napsali mnoho a platí to i v případě posilování imunity na podzim. Úplně nejideálnější je pít čistou vodu z kohoutku. Voda umí v našem těle zázraky. Utlumí žízeň, ale zároveň nás uvnitř tak říkajíc propláchne. Pomáhá našemu organismu s vyplavením všeho, co jednotlivé orgány vyloučí během zpracování přijaté stravy.

Mnoho lidí pitnému režimu moc nedá, a proto jim část odborníci rádi poskytnou potřebné rady, jak se vlastně naučit pít co nejlépe. Dobré je upíjet, tedy pít menší doušky vody, ale často. Interval může být cca každých 30 minut. Mějte lahev s vodou neustále na očích, ať nezapomínáte pít. Pokud vám dělá problém si na pitný režim vzpomenout, dejte si klidně na svém chytrém telefonu upomínku.

Poznámka: vedle vody je vhodné pít i zelený či bylinkový čaj, případně minerálky.

Přečtěte si také, co nám může pomoci ke štíhlejší postavě, jak se co nejlépe připravit na odběr krve, jak zatočit s chřipkou a nachlazením levou zadní, jak nejlépe ochránit kůži během zimního období, jak provonět domácnost či jak si udržet mladistvý vzhled.

Přidat komentář