Zdraví

Běhání a hubnutí – utíkejte vstříc vysněné postavě

Běháte pravidelně každé ráno či v podvečer bez ohledu na počasí, nebo vždy čekáte až na příchod letních dnů, abyste vyrazili do ulic a běhali stejně jako všichni ostatní, kteří se pro tuto činnost rozhodnou?

Právě léto je ideálním obdobím pro tento druh sportovní aktivity, která má řadu příznivců a také mnoho pozitivních vlastností. Zejména pak shodíte nějaké to kilo, což je jeden z nejpodstatnějších důvodů, navíc si shození pár kilo dáváme i jako novoroční předsevzetí, tak by bylo záhodno, ho také dodržet.

Pokud má mít běhání nějaký smysl, musíte mít motivaci, jinak by to bylo o ničem. Pokud chybí motivace, nevydržíte u žádného sportu a běh není výjimkou. Ideální je, když si uděláte seznam důvodů, proč vlastně chcete začít běhat a co je vaším cílem. Tento rozpis bude sloužit jako vaše hlavní motivace, které byste se měli držet. Jinak se totiž proběhnete maximálně jednou a hned s tím praštíte.

TOP 5 důvodů, proč začít s běháním

Každý má své charakteristické důvody, proč se pro tuto pohybovou aktivitu rozhodne, ale z obecného hlediska existuje 5 základních, o kterých se dá říci, že k nim většina běžců přihlíží a bere je jako nejdůležitější motivaci.

Hubnutí

Kdo by si ještě živě nepamatoval svá novoroční předsevzetí, kde jasně mluví o tom, jak by chtěl v Novém roce zhubnout, aby konečně získal tu správnou váhu a ideální míry. Hezky se to říká, dobře se to poslouchá, ale bez toho, že bychom pro to začali něco dělat, to zkrátka nepůjde. Celodenní sezení u počítače a zírání do monitoru, notebooku nebo i tabletu nám ke zdraví nepřidá a o hubnutí také nemůže být ani řeč.

Když k tomu ještě přidáme příšernou životosprávu, stravování se ve fast-foodech či konzumaci tzv. hotových jídel, baget a podobných pokrmů, které jsou v 99 % plné nežádoucích éček, jde shazování kil ještě hůř. Bez pohybu je to úplná katastrofa a kila letí každým dnem víc nahoru a za chvilku jsou z nás cvalíci.

Chcete-li pro své zdraví i postavu něco udělat, začněte běhat. Pro odbourávání kalorií je běh skvělou aktivitou, protože to jde velmi rychle. Dokonce ani jízda na kole nebo plavání není tak účinná při spalování kalorií jako právě běhání.

Záleží samozřejmě na vzdálenosti, kterou uběhneme. Po pěti minutách běhu neshodíte absolutně nic, neboť lidský organismus začíná s aktivním spalováním kalorií zhruba po 20 minutách aktivní fyzické námahy (činnosti).

Fyzická kondice

Jakmile něco shodíme, budeme se cítit líp nejen po psychické stránce, protože získáme další motivaci, abychom to vydrželi a měli ještě hezčí postavu, ale lépe na tom budeme i fyzicky. Nebudeme tak udýchaní a postupně vydržíme běžet na delší vzdálenosti, protože nebudeme nosit zbytečná kila navíc.

Běhání samo o sobě patří k tréninkům, které mají největší účinek na správnou činnost našeho srdce i celého oběhového systému. Pokud tedy chceme něco udělat nejen pro svou postavu, ale i pro zdraví, měli bychom běhat pravidelně. Nemusíte se samozřejmě uhnat, stačí denně 30 minut lehkého běhu a uvidíte, že během několika týdnů na tom budete s kondicí skvěle.

Odbourání stresu

Náročná práce a často i šibeniční termíny, jsou v současnosti asi největším zdrojem stresu. Když k tomu přidáme nadváhu, máte o dlouhodobý stres postaráno a ten jak víme, dokáže mít značně negativní vliv na samotný zdravotní stav. Jestliže chcete být v pohodě, běhejte každý den.

Dobré je vybírat si pro běh taková místa, kde je dostatek zeleně, ať už je to park, les nebo třeba pole na okraji města. Příroda je nejlepší lék na všechno a v kombinaci s během je to ideální dvojka. Uděláte něco pro své zdraví, postavu i kondici a ještě jste na čerstvém vzduchu. V takovém případě funguje běhání jako lék pro pošramocenou duši.

Dostupná sportovní aktivita

Přiznejme si, že ne každý má čas na to, aby cestoval někam do fitness centra, pokud ho samozřejmě nemá za rohem a domácí posilovnu si taky nemůže zřídit kdokoliv. Kdo nemá chuť potit se v tělocvičně s ostatními, nemá prostor či finanční prostředky na fitness doma a ani si nechce pořizovat nějaké speciální fitness vybavení, pro toho je běh naprosto dokonalou alternativou. Můžete běhat zdarma, nic zvláštního k tomu nepotřebujete, vyjma oblečení samozřejmě a také pevné vůle a motivace, jak jsem zmiňovala v úvodu.

Časově nenáročný sport

Jestli jste se až doposud vymlouvali, že se nemůžete věnovat žádné sportovní či chcete-li fyzické aktivitě, protože na ní jednoduše nemáte čas, je to nesmysl. Výmluvy jsou jen známkou toho, že pro sebe nechcete nic dělat a představa jakékoliv námahy je pro vás nemyslitelná.

Běhání ovšem příliš času nezabere, neboť tu půl hodinku denně si vyšetří zkrátka každý. Nemusíte čekat na nic, jako třeba rozpis lekcí, osobní trenér nebo cokoliv dalšího. Stačí se jen obléknout, vyběhnout z domu a půl hodinky běžet co to jde a na nic dalšího nemyslet.

Co nám může na začátku pomoci?

Upřímně, pokud jste si zvykli jen posedávat a nic nedělat, budou pro vás začátky hodně těžké až krušné. Celý člověk vás bude bolet, nebudete moci popadnout dech a poté co doběhnete, budete mít pocit, že vypustíte duši. Jakmile si ale tělo zvykne na pravidelnou sportovní aktivitu, nebudete už se muset žádných podobných problémů bát.

Zásadní je ovšem vydržet a nepolevit, jinak to nemá smysl. Začít je nutné velmi pomalu a hlavně na menší vzdálenost, než si navyknete, že se vůbec hýbete. Postupně se budete dostávat do formy, ale nebude to hned. Z obecného hlediska se dá říci, že je dobré zvolit pro začátečníka tzv. indiánský běh. Ten spočívá v tom, že střídáte běh a chůzi, takže neběžíte v jednom kuse a lépe si zvykáte na nějakou aktivitu.

Co vám s během pomůže?

  • Dostatek odhodlání a jasný cíl (v tomto případě hubnutí a fyzická kondice)
  • Trpělivost
  • Zbytečně nepřepínat své síly
  • Kvalitní oblečení i obuv vhodné na běh
  • Osobní tréninkový plán a motivační body
  • Partner/ka, kamarád/ka, manžel/ka co bude běhat s vámi
  • Pozitivní myšlení a chuť pro sebe něco udělat

Hubnutí a tepová frekvence

Pokud to s hubnutím při běhání myslíte opravdu vážně a hodláte u toho vydržet, pořiďte si měřič tepové frekvence, jinak také sporttester, který vás bude informovat o zásadním parametru vašeho organismu. Tím je samozřejmě tepová frekvence, ta ukáže, jak na tom váš organismus při běhu vlastně je.

Je to zásadní údaj, podle kterého si pak můžete upravit svůj tréninkový plán a zvolit minimální či spíš optimální zátěž, na kterou vaše tělo bude stačit. Dříve byl tento měřič výsadou profesionálních sportovců, ale tomu už dávno odzvonilo a pořídit si ho může každý, kdo chce hlídat svůj zdravotní stav.

Co potřebujete zjistit pro začátek je vaše maximální tepová frekvence. Díky ní si pak zvolíte tempo, při kterém vám běh bude vyhovovat, zbytečně se neuženete, a přesto budete efektivně spalovat tuk.

Dobré je, když ještě před prvním během absolvujete tzv. zátěžový test a to pod dohledem profesionálních sportovních trenérů, který zjistí vaši maximální tepovou frekvenci a poradí i s tréninkovým plánem.

Rozcvička je důležitá

Než vyběhnete na svou zvolenou trasu, musíte se nejprve rozcvičit, čímž předejdete případným komplikacím. Tělo se nastartuje a bude nachystané na následující fyzickou zátěž. Běhání pak pro něj nebude takovým nečekaným šokem a ještě rozpohybujete klouby. Navíc se zamezí zkracování svalů a sníží se riziko případného zranění.

Dejte si nejdřív 10 – 15 minut svižnější chůze a pak protáhněte svaly, které se zahřály během chůze. Procvičte nejen nohy, ale i krční páteř, zádové svalstvo a rovněž svaly na rukou. Jakmile se rozehřejete, je nejvyšší čas vyrazit na běžeckou dráhu (trasu, kudy poběžíte).

S hubnutí může pomoci také detoxikace organismu. Podívejte se, jaké další sporty mohou pomoci s hubnutím a jak se dá hubnout díky vhodné stravě.

Běhání a hubnutí – utíkejte vstříc vysněné postavě
Hodnocení článku

Přidat komentář