Zdraví

Power jóga – zapoťte se a shoďte povánoční kila

Power jóga je v podstatě odlišný druh klasické jógy, protože toto cvičení vychází z jejích základů, tedy asán (pozic), využívá její filozofii, ale přidává několik moderních prvků. Základním kamenem power jógy je dynamické střídání pozic, díky nimž se u každého jedince rozvíjí flexibilita a síla.

Když k tomu ještě přidáte správné dýchání, probudíte střed vlastního těla, povzbudíte metabolismus a dopřejete potřebnou péči vnitřní síle, navíc si můžete hravě vytvarovat a zpevnit vnější tělo, což je takový bonus tohoto cvičení.

Toto cvičení je původem z USA, kde se v 2. polovině 90. let začalo cvičit. Tehdy se několik cvičitelů klasické jógy snažilo najít způsob, jak toto cvičení přiblížit většímu okruhu lidí, aby bylo mnohem dynamičtější a otevřenější.

Netrvalo dlouho a spousta lidí si power jógu oblíbila a ta začala získávat stále více příznivců a její obliba se zvyšovala. Dá se říci, že díky tomu vznikla perfektní alternativa jógy, aerobiku či dokonce pilates.

Faktem je, že i když power jóga té tradiční józe podobá, rozdíly jsou patrné. U klasické jógy se v každé jednotlivé pozici setrvává na delší dobu, zatímco u power jógy se tyto pozice dynamicky střídají. Během cvičení se klade důraz zejména na ohebnost a sílu. Power jóga je po fyzické stránce mnohem náročnější než tradiční jóga, takže kromě jiných vlastností je to ideální způsob jak něco málo zhubnout a zároveň si získanou váhu udržet.

Jak vlastně power jóga prospívá?

Pro začátek nám pomůže zlepšit fyzickou kondici, ohebnost kloubů, pružnost svalstva a zároveň s tím i formovat postavu. Během power jógy si skvěle protáhneme zkrácené svaly a ještě nám účinně pomáhá se spalováním/likvidací nežádoucích kalorií.

Pokud máte problémy s držením těla, power jóga vám s tím pomůže, stejně tak funguje jako dokonalá prevence proti bolesti zad. Další s čím může pomoci je zlepšení vnímání a ovládání. Dokonce má pozitivní vliv i na psychiku, pomáhá se soustředěním a ještě vás naučí, jak máte správně dýchat.

Dá se říci, že power jóga má komplexní účinek na psychickou i fyzickou kondici, zlepšení celkové koncentrace, uvolnění, posílení a protažení celého těla, ale můžete s ní předcházet mnoha zdravotním problémům.

V neposlední řadě je skvělá na modelování a tvarování těla, ale také úpravu podkožního tuku. No a co je v dnešní době zásadní při sedavém zaměstnání, je možnost vyrovnání svalů po jednostranném zatížení.

Mnoho lidí už po první lekci power jógu odsuzuje kvůli neustálému opakování cviků, ale věřte, že každá jednotlivá lekce je jiná. Důvodem je fakt, že pokaždé jste schopni udělat cvik a pohyb jinak, lépe, zapojíte svaly více a mnohem lépe zvládnete celé tělo prodýchat a tím je cvičení účinnější.

Hlavní cíle a prokázané účinky power jógy

  • zlepšuje celkovou flexibilitu
  • rozvíjí větší sílu a zpevňuje tělo
  • pomáhá s rehabilitací
  • pomáhá se svalovou nerovnováhou
  • formuje postavu
  • zvyšuje vitalitu
  • prospívá zdraví a funguje jako prevence některých nemocí
  • zvyšuje fyzickou i psychickou kondici
  • uvolňuje naše tělo
  • pomáhá s poznáním nás samotných
  • vylepšuje naše soustředění
  • umožňuje nám relaxovat

Jak vypadá typická lekce power jógy?

Ve většině případů trvá lekce power jógy 60 minut a pořádá se ve skupině, bez ohledu na to, jestli je počet účastníků větší nebo menší. Zajímavé je, že power jóga nemá přesně stanovenou sérii cviků, takže neprobíhá vždy úplně stejně.

Naopak, s každou lekcí můžete počítat s odlišnými cviky. Pokaždé záleží na instruktorovi/cvičiteli, jakému stylu cvičení dává přednost a jaké cviky pro svou skupinu připraví. Každá lekce power jógy zahrnuje pozice ve stoje i na zemi.

Pokud jde o pozici ve stoje, ta pomáhá zlepšit krevní oběh a dýchání, zároveň posiluje svalstvo na nohou a pomůže s uvolněním pánve a spodní části zad. To pozice na zemi směřuje cviky hlavně na páteř, protahuje spodní část zad a posiluje celkovou stabilitu horní poloviny těla. S každou lekcí máte jistotu volného pohybu a různých variací cviků, přesto ale existuje nástin osnovy.

Základní osnova lekce power jógy

  • sjednotíme dech (pranájáma – důležité je dýchat nosem)
  • počáteční protažení
  • práce se středem těla
  • zahřejeme se (zkusíme třeba pozdravy slunci)
  • pozice ve stoje
  • pozice na zemi
  • protažení na závěr
  • závěrečná relaxace

Pro koho je power jóga vhodná

Dá se říci, že je ideální pro každého bez ohledu na věk či pohlaví. Ve většině případů na ní sice nejvíce chodí ženy a dívky, ale své příznivce má i mezi muži. Často je to záležitost i několika generací z jedné rodiny, kdy se na cvičení sejde vnučka, dcera, babička a někdy i prababička.

Co se týká mužů, ti objevují kouzlo power jógy v tom, že jim pomáhá se zpevněním svalstva. Jestliže patříte mezi úplné nováčky a ještě nikdy jste necvičili tradiční jógu ani power jógu, rozhodně si najděte kurz, který je určený pro začátečníky.

To je důležité, protože se potřebujete s celým principem samotného cvičení nejdříve seznámit, navíc vám cvičitel vysvětlí základní cviky a pozice. Power jóga je vhodná pouze tehdy, když netrpíte žádnými zdravotními problémy a nemáte zdravotní omezení. Pro jistotu se předtím, než začnete cvičit, nejdříve poraďte se svým praktickým lékařem.

women, plank, exercise, gym, woman, fitness

Co budeme na power jógu potřebovat?

Není toho mnoho, protože jde o cvičení a ne o to, kolik věcí si na lekci dotáhneme. Potřebovat budeme cvičební podložku, pohodlné a hlavně prodyšné. V případě, že se používají i nějaké pomůcky, najdete je tam, kde lekce probíhá. S ohledem na to, že se stoprocentně dost zapotíte, nezapomeňte si vzít také lahev s vodou, abyste mohli dodržovat pitný režim, ideálně čistou a k tomu ručník nebo osušku, abyste se mohli otřít.

Na co se zaměřit předtím, než začnete cvičit power jógu?

  • Dejte si poslední jídlo zhruba 2 hodiny předtím, než se pustíte do cvičení.
  • Nezapomeňte si dojít na toaletu.
  • Oblékněte si pohodlné, prodyšné a pro pokožku příjemné oblečení, které vás nebude nikde škrtit a omezovat tak váš pohyb. Nesmí být ale moc volné, aby se vám během cvičení nevyhrnovalo, lepší je trochu přiléhavější.
  • Cvičí se naboso, takže nepotřebujete žádnou obuv.
  • Cvičení by mělo probíhat v příjemné a teplém prostředí.
  • Vezměte si s sebou i deku na relaxaci, případně si jí můžete půjčit na místě.
  • Dobré je vyjmout tvrdé kontaktní čočky.
  • Nikdy během cvičení nepřepínejte síly.
  • S každým cvikem postupujte pomalu krok za krokem.
  • Je dobré cvičit pečlivě a hlavně dobře jednoduchou variantu každého cviku, než se věnovat těžké a nezvládnout jí.

Podívejte se také jak být fit díky severské chůzi Nordic Walking a také, že nejlepším sportem je chůze.

Hodnocení článku

Přidat komentář