Pandemie koronaviru a s ní vyhlášený nouzový stav, byl pro mnohé podniky, zejména pak gastronomické provozy hodně tlustou čárou přes rozpočet. Ze dne na den, či spíš z hodiny na hodinu se vše uzavřelo a všechny restaurace, bary a ostatní podniky byly prázdné.
Spousta klientů se už nemohla dočkat, až jeho oblíbený podnik otevře, ale stále se najdou mnozí, kteří se návratu do podobného provozu obávají. Jak je vůbec možné takový podnik restartovat a vrátit do něj znovu dostatek hostů/klientů?
Sociální sítě jsou mocné, ale ne všemocné
Instagram a Facebook patří při propagaci jakéhokoliv výrobku či služby k základním kamenům při snaze o komunikaci s potenciální klientelou. To ovšem neznamená, že si jen založíme stránku s názvem podniku a tím máme hotovo.
Sociální sítě fungují jen tehdy, pokud se o stránku staráme na profesionální úrovni a udržujeme jí při životě. Rozhodně nestačí jen sdílet fotku či logo a čekat, že se lidé budou chtít přijít podívat, aniž by předem věděli, do čeho vlastně jdou.
Vždy je potřeba aspoň malou investici do mediální podpory, aby se vše rozběhlo a vydrželo v běhu i v budoucnu. Jakmile totiž založíte firemní profil, který je bez jakékoliv mediální podpory, není to k ničemu a uvidí ho jen pár lidí, kteří dotyčný podnik znají. Pro ostatní to bude jen jedna z mnoha stránek, co jsou na internetu.
Je důležité, aby byl profil aktivní, ale zase nemusíte přidávat desítky příspěvku denně. Optimálně pojatý příspěvek, který zaujme, stačí sdílet maximálně dvakrát do týdne. Pokud už se rozhodnete, že to zvládnete sami, je nezbytná vhodná vizualizace.
To znamená, že potřebujete opravdu kvalitní fotografie a k tomu i krátká videa. Prodáváme očima a to nejen to, co v podniku vyrábíme/vaříme/prodáváme, ale i tým, který se na tom podílí. Zákazník uvítá, pokud se na fotografiích objeví váš kuchař, co vymyslel polední menu, manažer podílející se na nákupu surovin, ale klidně i obsluha, jež bude s úsměvem obsluhovat zákazníky.
Lokální suroviny
Pro začátek je dobré přivítat zákazníky zpět jídly, na která jsou zvyklá, ale přidat k tomu i pár novinek. Není nic lepšího než oživený jídelní lístek s několika specialitami. Čerstvé suroviny neberte z dovozu, ale vsaďte na ty lokální.
Maso, ovoce, zeleninu, ale i další potraviny berte od farmářů a zemědělců. Spousta z nich navíc své suroviny nabízí v BIO kvalitě. Úžasné je, že spousta těchto surovin má svůj vlastní příběh a ten vám může pomoci se samotnou image restaurace.
Lokálními surovinami podpoříte ekonomický růst ve svém regionu, zároveň pomůžete pěstitelům a ještě to prospěje i vaší firmě. Statistiky totiž hovoří jasně, že lidé v současné situaci daleko více věří surovinám lokálním, tedy těm, co jsou pěstovány, chovány či vyráběny přímo u nás, než těm co se k nám běžně dováží.
Vsaďte na to, co u vás klienti milovali nejvíc
Dejte si tu práci a vzpomeňte si, co si u vás klienti před pandemií chválili nejvíce a co bylo důvodem, že se k vám tak rádi vraceli? To je velmi důležité, protože právě to může být způsob, jak podnik znovu restartovat.
Zaměřte se na konkrétní jednotlivost a té se držte. Může to být i maličkost, ale právě ta často bývá klíčem k úspěchu. Na tuto maličkost se soustřeďte a pravidelně jí prezentujte. To samé platí ve chvíli, kdy přijde úplně nový zákazník a zeptá se, co by mu obsluha doporučila. Nestačí jen říct, že si může vybrat cokoliv, protože vše je vynikající, ale rovnou nabídněte konkrétní pokrm.
Jestli máte kuchaře, který je vyhlášený svými moučníky, dorty nebo třeba jablkovými záviny, pak máte vyhráno. Stačí vždy připravit nějaký zajímavý moučník, vyfotit a prezentovat. Lidé milují, když se dozví zajímavý příběh.
Může jít o příběh daného jídla, suroviny, nebo třeba krátké video jak se připravoval určitý zákusek, dezert atd. Samozřejmě, že to nemusí být jen o jídle. Spousta štamgastů se třeba rádo vrátí kvůli dobrému pivu či lahodnému vínu. Prostě je hlavní zjistit, co vaše klienty/návštěvníky zajímalo dřív a snažit se jim to připomenout.
Předzahrádky mohou výrazně pomoci
Tam kde už předzahrádky jsou, mají vyhráno, protože klienti, kteří se hrozí toho jít do vnitřních prostor kvůli možné nákaze, uvítají, že se mohou najíst či napít venku na čerstvém vzduchu. Podniky, které dosud předzahrádku nemají, ale nechybí jim před podnikem vhodný prostor, by o ní měli začít uvažovat.
Nemusí to být přímo jen velká zahrádka, ale klidně malé posezení s pár malými stolky a židlemi. Důležité je, aby bylo kde sedět, případně aspoň stát u pultíku. Na škodu není ani možnost rezervace místa na takové předzahrádce.
Musíme pamatovat na to, že jsou ještě mnozí klienti vyděšení ze situace, která se za poslední měsíce kolem nás děla a tak se nebudou chtít tlačit uvnitř, ale zůstanou hezky venku, kde je všude plno místa. No, a když si to místo můžou zamluvit dopředu, to je taky hodně velké plus pro takový podnik.
Jídlo s sebou nebo jeho rozvoz
Když byl vyhlášen nouzový stav, přešlo mnoho podniků na prodej svého sortimentu přes tzv. výdejní okénko. Není vůbec potřeba ho teď rušit, naopak je dobré, aby měli klienti možnost volby. To znamená, že se mohou přijít najíst do restaurace, na předzahrádku nebo si jídlo jednoduše nechat zabalit s sebou a sníst si ho třeba v práci nebo doma v kuchyni.
Ostatně u klasických fast-foodů to funguje, tak proč by to nemohlo šlapat i u klasické restaurace. Je to totiž vynikající způsob, jak se může vaše nabídka dostat i k těm klientům, kterým se nechce pobývat ve společnosti jiných jedlíků, a chtějí se najíst v ústraní.
Dalším způsobem je možnost objednání si jídla s rozvozem až na určené místo. Buď to je možné prostřednictvím různých služeb, které fungují online na vašem počítači, tabletu či chytrém telefonu, nebo rovnou na stránkách daného podniku, případně lze využít objednání prostřednictvím telefonní linky.
Nezapomínejte na dodržování hygieny
Zákazníci chtějí vědět, že se v rámci pandemie ani doby po ní nemusí obávat nákazy. Nebojte se proto své klienty informovat o tom, že dodržování hygieny je u vás na prvním místě a děláte všechno možné, aby bylo všude vždy čisto a vydezinfikováno.
Každý zákazník by měl vědět, že kuchaři při přípravě pokrmů nosí rukavice, mají chráněná ústa, vlasy před padáním atd. Dále jim ukažte, že jakmile nějaký host odejde, je jeho místo, tedy stůl a židle ihned vydezinfikováno.
Obsluha by měla se vším manipulovat v rukavičkách, chránit si ústa a mnoho dalších opatření. Na škodu není ani instalace dávkovače na dezinfekci u vstupu do restaurace, pokud jej tam už nemáte. Zákazník uvítá také jednorázové dezinfekční ubrousky. Zkrátka je potřeba ukázat, že se u vás mohou klienti cítit v bezpečí a uvidíte, že se k vám rádi vrátí.
Podívejte se na snadné tipy, jak pořídit co nejlepší fotky, což se vám může hodit při propagaci vašeho podniku. Koukněte také, jak by mohlo vypadat jídlo budoucnosti, nebo jak vybrat servírovací stolek, případně jaké existují alternativy plastů.