Trendy

Paddleboarding – sport na hubnutí i tvarování postavy

Jistě mi dáte za pravdu, že stále hledáme něco nového a nepoznaného, co by nás pobavilo, ale zároveň přineslo i nějaký užitek. Jednou z těchto novinek je i paddleboarding, což je v podstatě skvělý vodní sport, u kterého se pobavíte, můžete si vychutnávat poklidnou hladinu (např. na jezeře), kochat se okolní přírodou a ještě uděláte něco pro své zdraví.

Je totiž známo, že jízda na paddleboardu pomáhá s tvarováním postavy a přispívá k hubnutí. Pokud jste si tedy dali jako novoroční předsevzetí, že chcete zhubnout, určitě byste tento druh sportu měli zařadit na svůj tréninkový plán.

Ostatně zkuste zavřít oči, představit si své oblíbené místo, kam se rádi vracíte během dnů volna (samozřejmě takové, kde je i vodní plocha) a zapojte fantazii, abyste mohli v duchu vidět sami sebe na prkně uprostřed jezera nebo řeky. Plujete po hladině, ve sluchátkách máte puštěnou oblíbenou hudbu nebo jen nasloucháte jemnému šumění vody, zpěvu ptáků a nemyslíte vůbec na nic, jen na pádlování.

Není to nádhera to úžasné ticho a možnost relaxace bez každodenního shonu? No a ještě u toho můžete i zhubnout, co víc si přát? Pojďme se teď ve stručnosti podívat na to, co to vlastně ten paddleboarding je a co k němu potřebujete.

Co je vlastně paddleboard?

Paddleboard nebo také SUP (Stand Up Paddleboard) je v podstatě nafukovací nebo i pevný plovák, což je vlastně základní vybavení, které budete potřebovat. Pořídíte ho v různých velikostech a v mnoha tvarech. Ideální je, že se hodí na jakoukoliv vodní plochu, takže se dá klidně vyrazit na jezero, řeku nebo třeba rybník, ale klidně si můžete troufnout i na moře a oceán.

Jediné co budete potřebovat jako pomůcku je dlouhé pádlo, kterým se budete ve vodě odrážet. Výhodou paddleboardu je i to, že si na něj můžete položit třeba tašku se svačinou nebo malý chladicí box, abyste mohli dodržovat pitný režim.

Kdo může na paddleboardu jezdit?

Na paddleboardingu je úžasné, že je ideální pro každého bez ohledu na věk či pohlaví. Takže na něj můžete vzít svého potomka, ale klidně si na prkno naskočí i senior, pokud mu to jeho pohybový aparát dovolí. Věková hranice není v tomto případě stanovena, až na to, že u dětí je samozřejmě vždy nutný dohled dospělé osoby. Jízda na plováku (paddleboardu) je tak snadná, že to zvládne v podstatě každý. Stačí pár minut na prkně a uvidíte, že vám to půjde tak skvěle, jako kdybyste to dělali od narození.

Přínos paddleboardingu

Zásadní je samozřejmě zábava, relaxace a načerpání nových sil. Každý, kdo se rozhodne s paddleboardingem začít, si užije spoustu legrace a třeba se ze začátku občas i nechtěně vykoupe, než se s paddleboardem naučí zacházet. Jak se ale říká, žádný učený z nebe nespadl a opakování je matka moudrosti. Klidně, i kdybyste stokrát za sebou spadli do vody, vylezte znovu na prkno a zkoušejte to znovu a znovu. Než se to naučíte, nasmějete se, a jak víme, smích prodlužuje život.

Během jízdy je potřeba zapojit klíčové svalové systémy, tzn. lýtkové svaly, břišní svaly, a když se to vezme, tak se zapojuje celá horní polovina těla. Nejen, že si znatelně zlepšíte své motorické schopnosti, hlavně stabilitu a koordinaci, ale dokonale posílíte svalstvo. Paddleboarding je skvělou prevencí bolesti zad i kloubů, ale i dalších zdravotních neduhů. Když se navíc naučíte správnou intenzitu i styl pádlování, budete neustále zlepšovat svou fyzickou kondici, vytvarujete si postavu a shodíte nějaké to kilo.

Není to však jen o námaze, kterou je potřeba během pádlování vynaložit. Paddleboard řada lidí využívá k různým činnostem. Někdo má toto prkno jako lehátko, na kterém se uprostřed jezera opaluje nebo si na něm přečte svou oblíbenou knihu, zatímco nohy smáčí ve vodě. Dokonce existují i tací, kterým slouží paddleboard jako náhrada za loďku při rybaření. Zkrátka doplují doprostřed vodní plochy a už nahazují návnadu.

Znám i pár přátel, kteří nějakou dobu na prkně brázdí jezero či řeku a pak někde jak se říká, zaparkují uprostřed vody a cvičí jógu, vždy záleží na tom, jaký typ paddleboardu si pořídíte. No a proč se na prkno neposadit a nepořídit pár snímků okolní přírody, ať už prostřednictvím fotoaparátu, chytrého telefonu nebo třeba dronu, který si s sebou klidně můžete na paddleboard vzít také.

Typy paddleboardů

Na trhu narazíte na mnoho druhů paddleboardů, dokonce některé i v kombinaci s windsurfingovým plovákem. My vám nastíníme jen několik základních.

Univerzální (All Round paddlerboard)

Hodí se do jakýchkoliv podmínek, bez ohledu na to, jestli jste ve stojaté vodě, rozvlněné řece či moři nebo třeba na jezeře. Tento typ prkna si poradí se vším. Má střední šíři v rozmezí 80 – 90 cm a délku tak 3 – 3,2 metrů.

Špička je trochu zvednutá a bývá do kulata. Dobře se s ním manévruje, takže si můžete vyhrát, jak se vám zachce. Pořídíte jej v pevné či nafukovací variantě. Využít ho může začátečník, pokročilejší jezdec, ale klidně i rodina s dětmi.

Závodní paddleboard

Jak už název napovídá, jsou to prkna na závody, a to jak na krátké, tak delší vzdálenosti. Předek je špičatý a délka je mezi 4 – 4,4 metry, zatímco šíře je 58 – 64 cm. Díky těmto rozměrům je jeho odpor na hladině minimální a snadněji se s ním pluje. Ve většině případů ho pořídíte v pevné variantě, ale problémem není ani ta nafukovací. Pokud chcete závodit nebo si jen chcete vychutnat rychlou jízdu, zvolte tento typ.

Airventure

Je to vlastně paddleboard na delší trasy, který se tvarem podobá těm závodním. Sice je dost dlouhá a špičatý, ale oproti závodnímu o hodně širší. Jezdec tak ujede bez problémů dlouhou vzdálenost, aniž by se zbytečně moc namáhal. Oproti jiným tvarům má větší výtlak, čímž poskytuje dokonalý komfort při delších trasách. Takže si klidně můžete nabalit pořádnou svačinu do batohu a vyrazit na 20 až 30 kilometrů dlouhou plavbu.

Vlnový

Patří k nejmenším paddleboardům a je také nejkratší. Výtlak nepřesahuje 160 l. Záď je trochu zúžená a vybavená třemi ploutvemi (flosnami). Skvěle se s ním zatáčí a krásně s ním můžete chytat vlny. Na rozvlněné moře je to perfektní volba. Tento paddleboard je nejlepší pro zkušené jezdce, ale bez problémů si na něm může zajezdit i začátečník.

Paddleboard na cvičení

Jde o tzv. jóga tvar, který má největší výtlak a je o hodně širší než ostatní, protože slouží zejména ke cvičení. Chybí mu středový úchop a hmotnost by měla být pod 9 kilogramů. Pokud chcete prkno, na kterém můžete cvičit jógu nebo posilovat a udržovat se tak v kondici, máte vítěze. Tento typ paddleboardu si kupují hlavně ženy.

Kde se dá v ČR jezdit na paddleboardu?

Přestože míst vhodných k paddleboardingu najdete v naší republice opravdu hodně, vybrali jsme pro vás pár opravdu zajímavých, které stojí za pozornost.

  • Máchovo jezero – to je skvělé pro jednotlivce i rodiny s dětmi.
  • Baťův kanál – jinak také Průplav Otrokovice-Rohatec – tato historická vodní cesta, která je dlouhá 52 kilometrů vznikla v letech 1934 1938, kde si během jízdy užijete technické památky a další krásy okolí.
  • Praha – Vltava nabízí řadu míst, kde je velmi dobrý přístup k vodě a snadno tak můžete vyrazit na paddleboard.
  • Brněnská přehrada (PRÝGL) – najdete tu spoustu aktivit, které si užije každý, zejména pak rodiny s dětmi. Nechybí ani stánky s občerstvením.
  • Nová Živohošť – pro jednotlivce i rodiny, kteří si chtějí užít vodní hladinu nebo vyrazit na delší túry a poznávat přírodu. Jsou tu i tenisové kurty, minigolf atd., kdyby vám pádlování nestačilo.
  • Těrlická přehrada – užít si zde mohou jednotlivci, rodiny s dětmi nebo třeba skupinka přátel.
  • Žermanická přehrada – příjemné místo, kde si může zajezdit celá rodina

 

Paddleboarding – sport na hubnutí i tvarování postavy
5 (100%) 2 hodnocení

Přidat komentář