Tipy

Jak se připravit na pohovor?

Zaujala vás nějaká pracovní nabídka a teď přemýšlíte, jak se připravit na pohovor? Ujasníme si několik základních věcí, na které nezapomenout.

Základem je samozřejmě životopis, ale i špičková příprava na vše, co vás může při setkání s budoucím zaměstnavatelem, případně personalistou čekat.

Rozhodně není radno cokoliv podceňovat a věnovat přípravě klidně více času, protože by vás neměla zaskočit žádná otázka, kterou dostanete. Dobré je udělat si poznámky třeba do tabletu nebo chytrého telefonu, ať máte malou nápovědu.

Zdroj foto: pixabay.com

Pracovní pohovor – jaké informace si zjistit předem?

To nejdůležitější, co musí každý vědět předtím, než vůbec na nějaký pohovor půjde, jsou informace o společnosti v níž se ucházíte o místo. Určitě neudělá dobrý dojem, když se vás zeptají, co víte o jejich společnosti a vy odpovíte, že v podstatě nevíte nic, ale hledáte práci.

Naopak se snažte zjistit maximum. To znamená, čím se společnost zabývá, na jakých projektech aktuálně pracuje, v čem je úspěšná a od kterých společností má kladné reference.

Zdroj foto: pixabay.com

Měli byste vědět také něco o historii firmy, její velikosti a počtu zaměstnanců, jaká jsou obsazovaná místa atd., zkrátka vše, co půjde.

Jednoduše nahoďte populární Google.cz a hledejte. Dobré je navštívit webové stránky společnosti, projít si propagační letáky či katalogy, ale na škodu není ani nakouknout do Obchodního rejstříku. Pokuste se na internetu najít i případné zkušenosti jiných lidí, to také hodně pomáhá.

Jak se obléct na pohovor?

Vhodné oblečení na pohovor je tvrdý oříšek. Určitě budete chtít udělat dojem, ale zase se to nesmí přehánět. V první řadě musí být oblečení naprosto čisté, nezmuchlané a bez děr.

Zdroj foto: pixabay.com

Zároveň je nezbytné mít naprosto čisté boty. Určitě nebude dělat moc dobrý dojem, když dorazíte v bílých teniskách, které budou zacákané blátem.

Hlavně je důležité, aby oblečení dobře padlo. Nemělo by být příliš volné, ale ani malé, nikde by vás nemělo příliš obepínat, ani nesmí být jen tak nedbale přehozené. Vzhled je základním kamenem prvního dojmu, když vstoupíte do místnosti, kde se dělá pohovor.

Když už si budete zjišťovat informace o společnosti, nahlédněte i na fotky kolektivu, které na stránkách rovněž bývají, ať víte, jaký dress code je pro její zaměstnance běžný.

Zdroj foto: pixabay.com

Někde neudělají ani krok bez perfektně padnoucího obleku u pánů a elegantního kostýmku u dam. To platí zejména v oblasti finančních služeb a bankovnictví.

Média a reklamní agentury mají prostředí mnohem uvolněnější a nebojí se ani pestřejšího oblečení či nevšedních účesů. Dokonce si mohou dovolit nosit i výraznější šperky. Co se týká oblečení, tak pánové třeba nosí košili s ohrnutým rukávem. Dámy zase nepohrdnou sukní se vzorem či halenkou s flitry.

Přijímací pohovor

Během pohovoru budete dostávat různé otázky, ale 3 z nich jsou velmi důležité. Které to jsou?

  • Proč chcete pracovat na této pozici?
  • Jaká je vaše představa o platu?
  • Kdy můžete nastoupit?
Zdroj foto: pixabay.com

Samozřejmě, že tyto otázky nebudou jediné. Každý, kdo má na starost pohovory a shánění nových zaměstnanců, bude dokonale připraven a na 100 % se vás také bude vyptávat ne mnohé další otázky.

Jaké dotazy lze očekávat?

  • Proč se ucházíte o práci právě u nás?
  • Co očekáváte od změny zaměstnání?
  • Proč odcházíte z dosavadní práce?
  • Co vás nejvíce zaujalo na naší pracovní nabídce?
  • Jaký si představujete plat?
  • Jaký je důvod vašeho odchodu z předešlého zaměstnání? (Tady je nutné dbát na loajalitu k bývalému zaměstnavateli).
  • Jaká byla vaše pracovní náplň a zodpovědnosti v posledním zaměstnání?
  • Co vidíte jako svůj největší přínos pro naši společnost?
  • Proč byste právě vy měl/a být vybrán/a na tuto pozici?
  • Jak vaše vzdělání koresponduje s požadavky na pozici?
  • Jste imunní vůči stresu?
Zdroj foto: pixabay.com

Nebojte se člověka, se kterým přijímací pohovor probíhá také ptát na předem připravené otázky, dokonce se to od vás očekává. Rozhodně se musí týkat nejen dané společnosti, kde se o práci ucházíte, ale i pracovního místa na které se hlásíte. Máme pro vás pár příkladů, na co se můžete ptát.

  • Jde o nově vytvořenou pozici?
  • Jaká jsou klíčová kritéria pro úspěšnost na této pozici?
  • Jaké má tato pozice pravomoci a zodpovědnost?
  • Jaké jsou možnosti pro postup a vzdělávání?
  • Jak je tato pozice hodnocena?
  • Kdy je předpokládaný den nástupu?

Na co nezapomenout?

Ve většině případů trvá pohovor cca 1 hodinu, takže si udělejte dostatek času. Snažte se přijít včas, ideálně už 5 – 10 minut před začátkem pohovoru. Oblékněte se tak, aby to odpovídalo dress code dané společnosti, což si musíte předem nastudovat.

Nezapomeňte si vypnout mobilní telefon. Nikdy nesmíte vyřizovat jakékoliv pracovní záležitosti v průběhu pohovoru, protože to bude bráno jako vaše neschopnost pro organizaci času. Během pohovoru nežvýkejte a zbytečně dlouho neřečněte.

Zdroj foto: pixabay.com

V případě, že konzultant zahájí pohovor společenskou konverzací, odpovídejte krátce a jasně, zbytečně svou odpověď neprotahujte do přílišných detailů.Cílem společenského úvodu je uvolnění atmosféry, nikoliv vaše zpověď zahrnující osobní potíže či zážitky.

Neskákejte nikomu do řeči a nesmějte se moc nahlas. Pokud už máte důvod se během pohovoru smát, mělo by to být jen malé pousmání. Rozhodně neuděláte dobrý dojem, když se budete smát na celé kolo. Vždy musíte být decentní.

Poznámka:V současnosti se některé společnosti snaží převádět své aktivity i do online prostředí, takže není vyloučeno, že by se někdy mohl konat pracovní pohovor online. Je to individuální a záleží na tom, co daná společnost upřednostňuje a zda vůbec něco takového praktikuje.

Na co se ptát při pohovoru?

Nezapomínejte, že pohovor je skvělou příležitostí, abyste i vy zjistili, že chcete ve firmě pracovat. Proto se nebojte zeptat na věci, které jsou pro vás v pracovním prostředí důležité. Ptejte se však s mírou a jen na to pro vás nejdůležitější. Můžete se například zeptat na:

  • Co se vám na práci v této firmě nejvíc líbí? Tato otázka vám pomůže zjistit, jak je člověk, který s vámi vede pohovor, v práci spokojený. Jeho odpověď vám pootevře okno s čím jsou stávající zaměstnanci ve své práci spokojeni. Zpozorněte, pokud se bude osoba vedoucí pohovor snažit z této otázky vyvléknout.
  • Nabízíte další vzdělávání a profesní trénink? V dnešní dynamické době je potřeba se neustále vzdělávat. Tato otázka vám pomůže zjistit, zda si to uvědomuje i potenciální zaměstnavatel.
  • Jak funguje tým, se kterým bych pracoval? Kvalitní a efektivní týmová spolupráce je základ úspěchu v každém pracovním kolektivu. Zkuste si zjistit něco o pracovním týmu, abyste věděli, jestli je jednoduché do něj zapadnout.

Přečtěte si také jak zařídit kancelář doma, proč není radno podceňovat výběr pracovní židle, ale také co dělat, když musíte pracovat z domova nebo které nápoje si můžeme vychutnat při home office.

Přidat komentář