Současná situace kolem koronaviru donutila velkou část našeho obyvatelstva k práci z domova. Pro někoho to není problém, neboť home office je pro něj častým způsobem, jak tráví svůj čas, aniž by se musel trápit uzavřený v kanceláři.
Jenže existuje spousta lidí, kterým každodenní kontakt s kolegy a klienty zkrátka a jednoduše chybí. Ve chvíli kdy to jinak nejde, však musí svůj styl života přizpůsobit okolnostem a začít fungovat ze své domácnosti.
Stejně jako jiné činnosti, má i práce z domu svá pozitiva i negativa. Mnozí z nás si častokrát nevědí rady, jak to všechno zvládnout a hlavně se donutit k práci. Faktem je, že z domova můžete být daleko výkonnější, produktivnější a efektivnější než když jste normálně v práci.
Máte totiž ve většině případů naprostý klid a není tak problém se soustředit, na to co děláte. Hlavně se nesmíte rozptylovat zbytečnostmi nebo se zdržovat třeba surfováním po internetu, sledováním videí a podobně.
Nejdřív práce, potom zábava. Toto pravidlo funguje nejen v kanceláři, ale je důležité i doma. Jak na to? Podívejme se společně na pár důležitých zásad, které pomohou.
Každé ráno se musíte převléknout
Na svém rituálu, který každé ráno provádíte před odchodem z domova, nic neměňte. Jakmile vstanete, věnujte čas osobní hygieně, jako je čištění zubů, osprchování a nezapomeňte ani na vydatnou snídani.
Potom sundejte pyžamo/noční prádlo a oblékněte si civilní oblečení. Ideálně takové, které si běžně berete na sebe, když odcházíte do práce. Může to být v podstatě cokoliv. U žen jsou to třeba dámské šaty nebo dámské kalhoty a halenky.
Pánové zase sází na pánské košile, případně trička a k tomu pánské kalhoty. Mohou to být klasické jako k obleku či džíny. Jakmile je oblékací rituál vyřešen, nastává čas odebrat se na vyhrazené místo ve vašem bytě či domě, kde máte připravenou svou domácí kancelář.
Někdo si klidně zařídí svou pracovnu rovnou a využívá jí nejen pro home office, ale kdykoliv si potřebuje někam zalézt a mít klid, ostatním stačí třeba koutek v obýváku nebo kdekoliv, kam vás nebudou chodit rušit ostatní členové domácnosti.
Vše si pečlivě zorganizujte
Organizace je polovina úspěchu, zvlášť pokud jde o práci z domova. Není nic horšího, než když vám při plnění pracovních úkolů zavládne chaos. Pro začátek udržujte sociální kontakty, což vám pomůže to nelehké období snáze překonat.
Pečlivě si sepište pracovní plán. To znamená, že si bodově rozvrhnete svůj běžný pracovní den. Pokud běžně vstáváte v 6 hodin, dělejte to i nadále. Pak si dejte bohatou snídani, která bude nadupaná vitamíny, minerály a dalšími důležitými živinami, například v půl sedmé, to už máte za sebou ranní hygienu.
No a potom se již věnujte své práci. Rozdíl je jen v tom, že si stanovíte přesnou pracovní dobu a uděláte si rozpis, který úkol budete řešit jako první a naopak jaký bude váš poslední pro daný den.
Komunikujte s ostatními lidmi
Při práci z domu je komunikace maximálně důležitá a určitě jí i nadále dodržujte. Dnešní moderní doba nabízí mnoho způsobů, respektive inovativních technologií, s jejichž pomocí je možné komunikovat s okolním světem, aniž byste museli opustit bezpečný úkryt svého domova.
Komunikujte úplně stejně s těmi samými lidmi, se kterými jste jinak v každodenním kontaktu v kanceláři či kdekoliv jinde na pracovišti. Můžete využít různá on-line média, systémy, ale také programy, aplikace a v neposlední řadě i sociální sítě.
K dispozici je třeba Skype, Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp a spoustu dalších běžně užívaných pomocníků. Sociální kontakt s kolegy je nejen nezbytný, ale i důležitý, aby nedocházelo ke ztrátě kontaktu s realitou. Můžete se radit ohledně společných pracovních úkolů, vymýšlet společné strategie, ale získat i zpětnou vazbu či názor na váš nápad.
Duševní pohoda je nezbytná
Určitě mi dáte za pravdu, že letošní rok (2020) změnil život nám všem. Koronavirus se stal nechtěnou a hlavně nečekanou součástí života každého z nás. Pro začátek nás rozhodila náhlá izolace a také strach z možné nákazy.
Báli jsme se nekontrolovaného šíření nemoci a velkého počtu úmrtí. To vše rozhodně zamávalo s naším psychickým stavem a stálo nás to hodně probdělých mocí. Stejně jako nás děsila ekonomická stránka věci, kdy v nás dřímal strach ze ztráty zaměstnání i celková krize v oblasti financí.
Je to sice negativní stránka toho všeho, ale přesto není dobré se tím tak moc stresovat, protože pro naše duševní zdraví to není dobré. Ať už máme jakékoliv pocity či obavy a přepadají nás stavy úzkosti, musíme se snažit být v naprosté pohodě a hlavně se neizolovat od ostatních. To je další důvod proč být v pravidelném kontaktu s ostatními, jak jsme již zmiňovali v předchozím odstavci.
Zásadní pravidla pro home office
- Vždy se domluvte se svým zaměstnavatelem, jaký objem bude mít vaše práce pro daný den nebo třeba rovnou na celý týden.
- Najděte si doma vhodné místo, které bude jen vaše a nikdo vám tam nebude nic odkládat nebo vám jej zabírat.
- Nenoste doma pyžamo. Vždy se oblékněte a pracujte, jako když jste na svém pracovišti.
- Pokud vás doma bude během vaší pracovní doby víc, upozorněte ho, že teď nastal váš čas pro práci a nepřejete si být rušeni. Jakékoliv přerušení práce vás zbytečně vytrhne z pracovních myšlenek a vy tak nesplníte svůj denní plán.
- Buďte v kontaktu s ostatními a pravidelně s nimi komunikujte.
Podívejte se na článek Práce z domova – zařizujeme kancelář doma, kde máte pár jednoduchých rad, jak si vlastně takové home office pracoviště zařídit. Samozřejmě, že jsou tu i mnohé další zajímavé články, ať už se zaměříte na kategorii Tipy nebo třeba Bydlení.