Móda

Calvin Klein – ikona provokace i minimalismu

Když se řekne Calvin Klein, když si hned vybaví unisex modely oblečení, provokativní reklamní kampaně, které jsou natolik odvážné, kontroverzní a nabité erotikou, že jsou v řadě případů dokonce zakazovány, ale i minimalismus na který si značka potrpí, podobně jako spolupráce s mnoha celebritami.

Ostatně, kdo by si nepamatoval zcela jednoduchý a přitom vyhlášený reklamní plakát, na kterém mladičká Brooke Shields, která v té době ještě ani nevěděla, že z ní bude jednou velká hvězda, předvádí vypasované sexy džíny že? Však právě tento kousek oblečení je po celou dobu existence značky Calvin Klein jejím poznávacím znamením.

Plakát, na kterém Brooke pózuje, byl doplněn ještě sloganem: „Víš, co se ještě vejde mezi mne a calvinky? Nic!“, svého času vyvolal velké pobouření a na počátku 80. let minulého století tak vznikl skutečný skandál. Ovšem účinek byl takový, že ač se veřejnost jevila jako značně pobouřená, prodejní výsledky vystřelily vzhůru přímo raketovou rychlostí.

Seznámení se zakladatelem

Calvin Klein spatřil světlo světa roku 1942, byl synem maďarských emigrantů židovského původu. Podobně jako Ralph Lauren pocházel z Bronxu a dokázal vytvořit značku, kterou znají lidé všech národností po celém světě. Calvin byl velmi talentovaný a již od dětství se věnoval malování siluet, jež nesly různorodé dámské oblečení.

Svůj zájem o módu potvrdil i zvoleným studijním oborem, neboť se přihlásil na střední návrhářskou školu, z níž poté přešel na Fashion Institute of Technology na Manhattanu. Calvin Klein byl od samého počátku studia velmi šikovný a uměl to s barvami, navíc rád experimentoval.

Talent, kterým byl vyzbrojen, mu pomohl využít baron von Gunzburg, což byl známý samozvaný pařížský playboy. Ten vzal Calvina pod svůj patronát a představil jej tehdejší společenské smetánce, jež využívala jeho služeb a on tak díky tomu získal velké množství opravdu lukrativních zakázek.

Založení značky

Psal se rok 1968, když dnes již známý módní návrhář Calvin Klein založil spolu se svým dlouholetým přítelem Barry Schwartzem značku Calvin Klein Limited (CK) a zároveň s tím také otevřel první obchod v New Yorku. Netrvá dlouho a představuje úplně první kolekci dámských i pánských kabátů s názvem Youthful, understated coats and dresses. Je jasné, že úspěch na sebe nenechal dlouho čekat a oblečení šlo doslova na dračku. Obrat se zvýšil na několik desítek milionů dolarů.

Jen rok poté už se jeho tvář objevuje na titulní stránce časopisu Vogue, což je pro značku velká reklama. Dámská kolekce byla v roce 1971 rozšířena o klasická saka, spodní prádlo, ale také sportovní módu. Hodně úspěšný byl rok 1973, kdy společnost CK získala prestižní ocenění Coty American Fashion Critic´s Award, tedy prestižní cenu Amerických módních kritiků a ještě další tři roky po sobě jej obhájila znovu.

Na konci 70. let se v sortimentu objevují i různé doplňky, jako pásky, šátky, sluneční brýle, kosmetika i boty. Všechny kolekce, které Calvin Klein v tomto období uváděl, byly v klasickém stylu, tedy ležérní, bez zbytečného zdobení, ale z takových materiálů jako bavlna, tvíd, kašmír, len nebo třeba kůže.

Jak jsme již nadhodili v úvodu, největší módní bombou byla kolekce džínsů, které na sebe strhly pozornost zejména nápisem, jenž nesl jméno značky na zadní kapse, což v dnešní době už je v podstatě samozřejmost. Nebyl to jen reklamní spot, dokonce i plakáty, na jejichž tvorbě se Klein samozřejmě podílel a jak už tak bylo zvykem, vše udělal po svém, byly provokativní a šokovaly snad každého.

Snímky vytvořil Richard Avedon a zvěčnil na nich tehdy patnáctiletou Brooke Shields jen v rourových džínsech Calvin Klein, což ještě doplnil zmiňovaný slogan. Nejhlasitěji se tehdy ozývaly feministky a i přes jejich značně negativní ohlasy, šly džíny na odbyt jedna báseň. Během prvního týdne se prodalo přes 200 000 kusů tohoto oblečení. Vlastnit džíny Calvin Klein byla tehdy povinnost u každého člověka, který se snažil držet krok s moderní dobou.

Nezáleželo na tom, jestli to jsou kalhoty, saka či jakýkoliv jiný kousek oblečení. Calvin Klein dokázal svou reklamní strategií natolik zaujmout a vrýt své produkty do podvědomí zákazníků, že vzbudil zájem kdykoliv a čímkoliv, ať se jednalo o jakoukoliv kampaň. Návrhář si potrpí na výběr opravdu mladých modelů i modelek, ale také známých celebrit, které jeho značku propagují na fotografiích, kde pózují v mnoha pózách, ty jsou plné smyslnosti, originality a také nabité erotickým nábojem.

Které modelky a celebrity pózovaly pro značku Calvin Klein?

  • Brooke Shields
  • Kate Moss
  • Mark Wahlberg (Marky Mark)
  • David Beckham
  • Scarlett Johansson
  • Diane Kruger
  • Zoe Saldana
  • Jerry Hall
  • Natalia Vodianova
  • Freddie Ljungberg
  • Kendall Jenner
  • Justin Bieber

Sortiment Calvin Klein

V roce 1994 zaujala vyzývavá kampaň na Obssesion, parfém, který reprezentovala Kate Moss. Představovala tehdy štíhlou a hlavně nahou lolitku, která ztělesňuje pohlavně neutrální krásu a samozřejmě, že zaujala. Vůně CK jsou ostatně mezi nejprodávanějšími značkami světa.

Devadesátá léta se nesla v duchu nové kolekce a tentokrát byla zaměřena na spodní prádlo. Vznikla tak mega úspěšná kolekce, tzv. unisex prádla, zejména pak boxerek. Propagaci tohoto prádla obstaral Mark Wahlberg, ten předvedl svalnaté tělo v bílých slipech a designové spodní prádlo bylo okamžitě obrovským hitem.

Rok 1997 byl zaměřen na výrobu hodinek, ostatně sám návrhář tvrdí, že pro muže jsou hodinky jediným skutečným módním doplňkem, kterým může vyjádřit svůj vkus. Určitě na tom je něco pravdy, protože CK hodinky mají opravdu styl a jsou velmi elegantní.

Jaký sortiment Calvin Klein můžete na trhu objevit?

Calvin Klein je známým průkopníkem již několikrát zmiňované unisex módy, kam patří trička, kalhoty i spodní prádlo. Proč unisex? To aby je mohla obléknout jak žena, tak muž. To samé platí třeba i u parfémů, např. CK One Shock je vhodný pro obě pohlaví.

Bohužel problémy se nevyhýbají ani takovým gigantům, jako je Calvin Klein a tak se v některých letech potýkal i se ztrátami. Bojoval ovšem statečně a vždy se vrátil zpět na výsluní. Přesto se Calvin Klein rozhodl, své módní impérium, které si doslova hýčkal, prodat.

V roce 2005 jej do svého vlastnictví získala americká společnost Philips-Van Heusen a to za neuvěřitelných 430 milionů dolarů. Ovšem to, že prodal své dítě, jak se dá společnost CK nazývat, ještě neznamená, že by z módní branže zmizel nebo ho snad někdo hodil do starého železa. Naopak, i v současnosti se tento módní návrhář s jasnou vizí objevuje na různých módních akcích a zúčastňuje se i přehlídek.

Nezapomeňte si přečíst i o dalších módních gigantech jako je třeba Gant nebo Ralph Lauren.

Calvin Klein – ikona provokace i minimalismu
Hodnocení článku

Přidat komentář