Luxusní značka Louis Vuitton je známá po celém světě a je jen málo lidí, kterým by toto zvučné jméno nic neříkalo. Je to jedna z nejstarších módních značek. V současnosti se řadí k největším módním gigantům a pravidelně na ni můžeme narazit nejen na světových přehlídkových molech, ale také v různých módních časopisech nebo také v televizi. Jak to ale vše začalo?
Něco málo z historie – zakladatel Louis Vuitton
Psal se rok 1821, když se francouzskému tesaři Pierru Vuittonovi narodil syn, který byl celým jménem Louis Vuitton Malletier. Již od malinka bylo jasné, že má velmi kladný vztah k módě a právě tímto směrem se bude ubírat jeho budoucnost.
Když mu bylo roku 1835 čtrnáct let, opustil svou rodnou vesnici, nastoupil do učení v Paříži a během několika let se díky pečlivému a velmi úspěšnému studiu vyučil šikovným brašnářem. Krátce na to jej pověřil sám Napoleon III., aby vytvořil originální zavazadla, která byla určena jeho choti, císařovně Eugénii de Montijo.
V roce 1854 založil Louis Vuitton Malletier ve svých třiatřiceti letech první firmu a s ní i vlastní značku s logem LV, jež se až do současnosti nezměnila. Firma vznikla na Rue Neuve des Capucines blízko náměstí Vendôme v Paříži.
Od prvopočátku byl Louis Vuitton naprosto pohlcen prací, kterou miloval a měl jí zároveň i jako koníček. Výroba zavazadel a brašnářského zboží ho zcela okouzlila a svou vášeň přenášel do svých výtvorů. Ty se již od začátku zákazníkům velice zamlouvaly a brzy si získaly velkou popularitu po celé Francii.
Mladý brašnář mel spoustu nových nápadů a byl hodně inovativní, takže přišel s vlastním typem zavazadel, neboť se doposud vyráběly jen typicky neforemné kufry, které měly zaoblená víka, a vzhledově nebyla zrovna posledním výstřelkem módy.
Kufry, jež Louis Vuitton představil v roce 1858, byly pevné, velmi bytelné, perfektně okované s bezpečným zámkem a ještě ve tvaru kvádru, což zákazníci uvítali, protože mohli konečně kufry skládat na sebe a nejen, že se tím získalo mnoho místa, ale cestování bylo od té doby rozhodně pohodlnější.
Tyto první kufry vyráběl LV z šedého plátna Trianon, bohužel však netrvalo dlouho a objevily se první napodobeniny a tak Louis Vuitton nelenil a zvolil zcela nový design, tentokrát hnědo-béžový proužek. Díky těmto kufrům, jež měly vskutku obrovský úspěch, se začalo o LV hovořit i mimo Paříž.
Zavazadla si zamilovali i cestovatelé, kteří na nezničitelné kufry s harmonogramem nedali dopustit a natolik z nich byli nadšení, že právě kvůli jejich zájmu vznikl roku 1868 speciální kufr na cesty do tropů, jež nesl název Zinc.
S jistotou můžeme říci, že značka Louis Vuitton bylo hojně přetřásané téma a dostalo se jí stejného zájmu i uznání, jako ve své době nové chloubě Paříže, kterou se stala Eiffelova věž. LV si zakládal na tom, aby bylo každé přání zákazníka co nejdříve přetvořeno do reálného produktu, což byla velká výhoda oproti konkurentům.
Stále tak mohli zákazníci objevovat něco nového, co si pro ně LV připravil. Například pro cestovatele do Konga vyrobil speciální kufr Bed-Trunk, který byl pohodlným lehátkem a kufrem v jednom. Byla to vlastně taková cestovní postel s úložným prostorem schovaná v kufru.
V roce 1859 si Louis otevřel první ateliér v Asnieres (Paříž). Měl tehdy jen 20 zaměstnanců, ale jejich počet postupně narůstal. Do roku 1900 už jich bylo kolem stovky a v roce 1914 měli 225 zaměstnanců. Dodnes se tu vyrábí produkty, které putují zákazníkům do celého světa.
Přichází George Vuitton
Když v roce 1880 převzal společnost George Vuitton, Louisův syn, bylo již od začátku jasné, že jménu své rodiny dostojí se vším všudy a nezůstane za svým otcem nijak pozadu. O rodinný podnik se staral velmi dobře a díky špičkovému vzdělání, které mu rodiče zajistili, byl úspěšný.
Kromě toho, že vytvořil úplně první bezpečnostní zámek na klíč, stal se také autorem velmi úspěšné knihy o historii i současnosti cestování, vymyslel nové druhy a typy zavazadel a také byl stvořitelem tradičního plátna LV – Monogram (nechal si ho dokonce v lednu 1897 patentovat).
Rok 1885 se nesl v duchu otevření obchodu v Londýně na Oxford Street. O tři roky později, v roce 1888 vznikla kolekce Damier, ta zaujala vzorem hnědé kostky, která se v podstatě stala poznávacím znakem LV. Když zakladatel značky Louis Vuitton v únoru roku 1892 zemřel v pouhých 70 letech, pokračoval jeho syn v otcových šlépějích a dokázal, že je hoden svého jména a má stejný talent jako jeho otec.
Díky tomu, se mu podařilo prosadit značku Louis Vuitton v podstatě po celém světě. Navíc se k němu přidá důležitý pomocník v podobě syna Gastona, jež má stejný talent jako otec i dědeček. Ostatně talent se v tomto rodu dědil po generace a to se nezměnilo až do současné doby. Značka byla tradicí a předávala se z generace na generaci. Za celou dobu svého působení nikdy nezažila žádný úpadek či krizi, ani nic podobného. Držela si svůj věhlas a sklízela další úspěchy.
Po mnoha opatřeních a hlavně úsilí, jež LV vynaložil proti tvorbě padělků, které bohužel příliš účinnosti nepřineslo, se přemýšlelo o charakteristickém monogramu, jež bude jedinečný a každý značku Louis Vuitton rozpozná od padělků. To byl také důvod, proč George Vuitton vymyslel slavné LV doplněné o květinový motiv. Ten byl inspirován japonskou kulturou.
V té době nebylo jednoduché tento monogram jen tak napodobit, takže měla značka LV na několik let konečně pokoj. Téhož roku, odcestoval George do Spojených států amerických, kde se rozhodl prodávat své výrobky. Zaměřil se zejména na New York, Chicago a Philadelphii. Nová a jedna z nejslavnějších kabelek značky LV, spatřila světlo světa roku 1901, kdy značka představila tzv. Stream Bag. Ta byla součástí klasického LV kufru.
Velká sláva se konala v roce 1914, kdy LV otevřel obchod na slavné Champs-Elysées, jež se stal největším obchodem se zavazadly na světě (po 2. světové válce byl roku 1953 přesunut na avenue Marceau) a dodnes si tato značka udržela dvě poschodí prodejny na nejrušnější nákupní ulici v Paříži, jež jak víme je městem módy. Jen s tím rozdílem, že současný butik se otevřel až roku 2005.
Během první světové války otevírá značka L. Vuitton další obchody, jako lokalitu vybírá New York, Bombaj (Bombay), Washington, Londýn, Alexandrii a Buenos Aires.
Vnuk zakladatele Louise Vuittona Gaston
George Vuitton opustil tento svět roku 1936 s vědomím, že jeho syn Gaston (celým jménem Gaston Louis Vuitton) převezme žezlo a i nadále se bude snažit o rozkvět společnosti založené jeho otcem Louisem, Gastonovým dědečkem, což se samozřejmě vyplnilo.
Zajímavé je, že Gaston do firmy naskočil už v roce 1897, tedy 5 let od úmrtí jeho dědečka. Bylo to ve stejném roce, kdy jeho otec George začal s výrobou kufrů z nového plátna (Plátno LV), které je symbolem této značky dodnes. Plátno bylo hodně vylepšeno, ale i tak se v roce 1905 objevily první kopie tohoto unikátního plátna.
Po celý Gastonův život se bohužel táhly soudní spory o tzv. malle genre Vuitton, respektive kufry, jež byly ve stylu Vuitton. Společníkem svého otce se stal již v roce 1907. Firma se postupně rozvíjela a expandovala nejen do zahraničí, ale také v rámci Francie do Nice a Lille, kde otevřela butiky.
Zajímavé je, že butik zřízený na Champs-Elysées byl zařízen ve stylu cestovní kanceláře. Nikoho proto nepřekvapilo, že si zde mohli zahraniční klienti koupit lístky na vlak, mapy, knihy, zahraniční tisk i vstupenky na tehdy oblíbená představení. Během ekonomické krize ve 30. letech minulého století se tu dokonce prodávaly i hračky, které se staly velmi populárním a úspěšným artiklem.
Značka LV měla v nabídce zhruba 600 modelů vhodných na cestování a právě v prodejně na Champs-Elysées se začala objevovat jedna zajímavá objednávka za druhou, ať už šlo o speciální pouzdro na petrolejovou lampu, kufr, na kterém nejsou žádná loga. Padesátá léta znamenala zrod legendárního loga LV, zatímco v 70. letech expandoval LV do Japonska a následně do celé Asie. Roku 1985 uvedl LV na trh přelomovou řadu kabelek a zavazadel, která nesla název EPI a byla zvláštní tím, že kůže dostala barvu, což do té doby neexistovalo, kůže se jednoduše nebarvila.
Vznik LVMH
Rok 1987 přinesl zlom, neboť vzniklo spojení hned tří zvučných značek ve svém oboru a to Moët et Chandon,Hennesy a Louis Vuitton, pod zkratkou LVMH. Pod taktovkou Bernarda Arnalta, který byl ve vedení, nakoupil koncern LVMH na 50 prestižních značek, jako Christian Dior, Givenchy, Fendi, Kenzo, De Beers (známý výrobce šperků), Veuve Clicquot (výrobce šampaňského) a mnoho dalších.
Od roku 1998 se filozofie společnosti LV změnila a přestala být jen značkou pro kožené zboží, ale vrhla se i na oblečení. K tomu pomohlo také jmenování známého a velmi talentovaného módního návrháře Marca Jacobse uměleckým ředitelem, ke kterému došlo již v roce 1997.
Jacobs dokázal svými originálními kolekcemi změnit image LV a tradiční značka se začala přeměňovat na značku kultovní a moderní. Sekundovali mu k tomu umělci jako Stephen Sprous či Takashi Murakamim, ti se podíleli na designu pro sezónní kabelky. Přestože jsou modely od Marca Jacobse často považovány za příliš avantgardní, dají se nosit a jsou velmi slušivé. Kreativním (uměleckým) ředitelem byl Marc Jacobs až do roku 2013.
Jaký sortiment značka Louis Vuitton nabízí?
- luxusní zavazadla a kufry
- obuv
- hodinky
- šperky
- módní doplňky
- sluneční brýle
- zápisníky
- parfémy
Louis Vuitton v současnosti
Zatím posledním Vuittonem, který se usadil na vrcholu společnosti, byl dědic tohoto impéria Patrick Louis Vuitton, jehož syn Benoit Louis Vuitton se stal ředitelem oddělení s hodinkami.
Známá je vuittonka, jež dostala název Neverfull. Na trh byla uvedena v roce 2007 a ihned se z ní stala tzv. iconic bags a to v celosvětovém měřítku. Zajímavé je, že se vyrábí ve třech velikostech a podle jejího stvořitele unese prý až 100 kilogramů.
Patrick Vuitton je skutečně talentovaný návrhář a pro značku LV toho udělal ze všech nejvíc, dá se říci, že mnohem víc než jeho předci. Nejen, že nabízí luxusní módu a během svého působení se postaral o skutečně obrovský vzestup celé společnosti, ale jak sám říká, dokáže vytvořit cokoliv, co si zákazník objedná.
V jednom rozhovoru například vyprávěl o tom, jak vyrobil pouzdro na housle od Stradivariho, malý kufřík určený na gumovou kachničku, ale i obal na dudlíky. Nebojí se žádné výzvy a má stejného obchodního ducha jako jeho pradědeček Louis, který značku LV založil.
Butiků jsou po celém světě rozmístěny stovky (třeba v roce 1989 jich LV vlastnil 130) a nechybí ani v České republice. Značkový butik Louis Vuitton Prague sídlí v pražské Pařížské ulici pod číslem 13. Je zajímavé, že nejpopulárnější je značka LV v Japonsku. Dokonce se říká, že Japonci jsou touto značkou doslova uhranutí až posedlí.
V roce 2012 byl obrat společnosti Louis Vuitton dech beroucích 28 miliard dolarů. Rok 2013 přinesl 10. příčku v žebříčku časopisu Forbes – The World´s most valuable brands s hodnotou 29,9 miliard dolarů.
Sortiment Louis Vuitton je bohatý, takže si vybere nejen každá moderní žena, ale i muž. Přestože mají kabelky, brašny a zavazadla, na jejichž výrobě značka postavila svou existenci a byla jimi proslavena, mají stále dost podobný design, jsou i tak hodně žádané a každý kdo takový kousek vlastní na něj nedá dopustit. Louis Vuitton poskytuje na každý svůj kožený výrobek doživotní záruku. Rozhodně se vám vyplatí, si na takový produkt ušetřit.
Která celebrita značce Louis Vuitton fandila a fandí?
- Charlie Chaplin
- Audrey Hepburn
- Marlene Dietrich
- Jerry Lewis
- Sharon Stone
- Harrison Ford
- Elton John
- David Beckham
- Uma Thurman
- Madonna a mnoho dalších.
Reklamní kampaně
Pokud existuje něco, na čem si značka Louis Vuitton zakládá, pak jsou to jednoznačně precizně upravené výlohy všech provozovaných butiků, a také do posledního detailu propracované reklamní kampaně s prvotřídním designem. Každá tvář, která má značku LV reprezentovat je pečlivě vybírána. Ve většině případů jsou to modelky nebo celebrity, jako slavné herečky.
Jmenujme například Jennifer Lopez, Hayden Christensen nebo Angelinu Jolie, ta se objevuje velmi často v rámci marketingových kampaní. Výjimkou byl 2. srpen 2007, kdy se v reklamní kampani objevil Michail Gorbačov (Mikhail Gorbachev), spolu se zvučnými jmény jako je francouzská herečka Catherine Deneuve, Andre Agassi a Steffi Graf.
Vedle reklamních kampaní existují i jiné formy propagace. Někteří rappeři se o značce Louis Vuitton dokonce zmiňují ve svých písních. Společnost využívá tištěných reklam v různých časopisech, ale rovněž billboardy v kosmopolitních městech.
Antoine Arnault, který je ředitelem komunikačního útvaru rozhodl, že je čas vstoupit do světa televize a také kina. Reklama o délce 90 sekund řeší téma – Where will life take you? (Kam vás život zavede). Celkem jí nechal přeložit do 13 různých jazyků. Režie se ujal známý francouzský režisér Bruno Aveillan.
Přečtěte si i o dalších luxusních značkách, jako je třeba Ralph Lauren, Gant nebo třeba Calvin Klein.